Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Ciąża » Połóg

Depresja poporodowa - czym jest?

Artykuł

W ciąży pewnie wiele słyszałaś o depresji poporodowej. Możliwe, że sama też sporo czytałaś na ten temat i wydaje ci się, że jesteś gotowa wyłapać wszystkie jej oznaki.

Depresja poporodowa032020
Autor: pixabay.com

Jednak, niestety, dalej mówimy o tym problemie za mało.

Nawet jeśli dobrze się przygotowałaś do ciąży, porodu i połogu, przeczytałaś na ten temat mnóstwo świetnych porad i dołożyłaś wszelkich starań, by zrozumieć co cię czeka, to rzeczywistość może cię jednak zaskoczyć. Depresja poporodowa nie zawsze wygląda tak samo. Ty i twój partner zapewne jesteście nastawieni na wyłapywanie takich objaw jak: niechęć do dziecka, brak ochoty by zająć się noworodkiem czy sił by wziąć prysznic i opuścić łóżko choć na chwilę. Jednak depresja poporodowa może przybierać różne formy, u każdej kobiety będzie objawiać się ona inaczej i dawać mniej lub bardziej wyraźne sygnały ostrzegawcze. Depresja poporodowa i zaburzenia lękowe dotykają aż 1/7 kobiet, a to wystarczająco dużo, by przestać traktować ten problem jako wstydliwy temat.

Po porodzie twoje hormony szaleją i choć jest to naturalnym zjawiskiem, nie stawia cię to w łatwej sytuacji. Dodajmy do tego również zmęczenie, brak snu, odpowiedzialność za dziecko, brak czasu na przygotowanie i zjedzenie pełnowartościowych posiłków – tak wygląda rzeczywistość świeżo upieczonej mamy. Z tego względu nie potrzeba tak naprawdę wiele, by pozornie niegroźny "baby blues" zamienił się w depresję. Często zapominamy o tym, że depresja poporodowa może się pojawić tygodnie, a nawet miesiące po urodzeniu dziecka. Nie ma jednej miary, którą można ocenić stan każdej kobiety. Jeżeli czujesz, że to nie tylko lekka chandra wywołana zmęczeniem i nową, wymagającą dużych zmian w życiu sytuacją, nie wzbraniaj się przed rozmową z bliskimi lub specjalistą.

Pamiętaj również, ze nie jesteś odosobniona w swoich uczuciach. To normalne, że jako świeżo upieczona mama nie czujesz się do końca sobą. Jesteś wrażliwa, łatwo cię zranić i nie ufasz samej sobie. Brak snu i zmęczenie potęguje nasze uczucia, irytacja wzrasta, a ty zaczynasz kwestionować swoje zdolności do bycia dobrą matką. Pamiętaj, że ten czas jednak minie. Nie wymagaj od siebie zbyt wiele w tym okresie i nie odmawiaj oferowanej ci pomocy. Potrzebny jest ci teraz sen, chwila tylko dla siebie czy ciepły, domowy posiłek. Jeżeli jednak nic nie przynosi ci ulgi, możliwe że konieczne jest skorzystanie z pomocy lekarza. Nie odbieraj tego jako porażki, cokolwiek jest ci potrzebne, by pomóc się lepiej jest tego warte - dbając o siebie, dbasz też o dziecko i waszą rodzinę.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat