Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Ciąża » Dieta w ciąży

Sok pomarańczowy w diecie kobiet ciężarnych

Artykuł

Okres prenatalny wymaga zastosowania właściwej diety, bogatej w wartości odżywcze wspierające rozwój płodu w poszczególnych trymestrach,...

Sok pomaranczowy ciezarna
Autor: Materiały prasowe

a także zapewniające niezbędne składniki mineralne i witaminy kobiecie w ciąży. Dlaczego jednym z elementów właściwego żywienia może być sok pomarańczowy? Wyniki badań naukowych wskazują na złożoną matrycę składników odżywczych zawartych w soku.

Sok pomarańczowy, dzięki złożoności matrycy odżywczej, może stanowić uzupełnienie codziennej diety w okresie prenatalnym. Zgodnie z obecnym stanem wiedzy, jego codzienne spożywanie nie wpływa na masę ciała lub poziom tkanki tłuszczowej,[1] również w czasie ciąży. Co ważne, nie ma dowodów naukowych na to, że sok pomarańczowy, mający porównywalny indeks glikemiczny do pomarańczy (odpowiednio IG=50 oraz IG=43 – oba uważane za niskie IG), wpływa w jakikolwiek sposób na ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2[2] oraz cukrzycy ciążowej.

[1] Ribeiro C i in. (2017) Orange juice allied to a reduced-calorie diet results in weight loss and ameliorates obesity-related biomarkers: a randomized controlled trial. Nutr 38: 13-19.
[2] Murphy MM i in. (2017) 100 % Fruit juice and measures of glucose control and insulin sensitivity: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. J Nutr Sci
6:e59 (15 stron).

Wysoka biodostępność folianów

– W diecie w okresie prenatalnym istotną rolę odgrywają foliany. Należy pamiętać, że kwas foliowy jest formą metabolicznie nieaktywną. Dopiero w wyniku przemian zachodzących w organizmie tworzy aktywną postać witaminy B9, przedostającą się do krwioobiegu.[3] Foliany przyczyniają się do wzrostu tkanek matczynych w ciąży, ponadto odgrywają istotną rolę w zapobieganiu wadom cewy nerwowej płodu[4], dlatego kobietom w wieku prokreacyjnym zaleca się spożywanie produktów bogatych w foliany oraz ich suplementację na 12 tygodni przed planowaną ciążą, a obligatoryjnie w całym okresie ciąży – wyjaśnia dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

[3] Instytut Żywności i Żywienia (2019). Sok pomarańczowy odtworzony z soku zagęszczonego - produkcja, właściwości, wartości odżywcze.
[4] http://www.eurocat-network.eu/preventionandriskfactors/folicacid.

Warto dodać, że panel ekspertów Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy spożyciem folianów a prawidłowymi funkcjami psychologicznymi. Ponadto ich niedobór może prowadzić do uszkodzenia DNA poprzez błędne kodowanie sekwencji,[5] istotne jest więc ich uzupełnianie zgodnie z zaleceniami – Zawartość folianów w jednej szklance (200 ml) soku pomarańczowego wynosi około 46 μg, co stanowi dobre źródło tej witaminy (ok. 23% dziennego zapotrzebowania). Referencyjna wartość ich spożycia dla osób dorosłych wynosi 200 μg/dobę. Wysoka biodostępność folianów zawartych w soku pomarańczowym jest wynikiem wysokiej zawartości witaminy C, która zwiększa przyswajalność folianów podczas spożywania pokarmów i płynów, będących ich źródłem – dodaje dr Kozioł-Kozakowska.

[5] Instytut Żywności i Żywienia (2019). Sok pomarańczowy odtworzony z soku zagęszczonego - produkcja, właściwości, wartości odżywcze

Potas i polifenole

Niektóre badania sugerują, że zawartość polifenoli w soku pomarańczowym reguluje dodatkowo poziom glukozy i insuliny.[6] Ponadto 100% sok pomarańczowy zawiera potas, w ilości zapewniającej średnio 19% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Bierze on udział w przekształcaniu glukozy w glikogen, który następnie przechowywany jest w wątrobie. Co ważne, potas jest niezbędny do prawidłowej budowy i wzrostu mięśni oraz właściwej pracy serca[7], a jego niedobory bądź nadmiar mogą prowadzić do uszkodzenia płodu.

[6] SOK POMARAŃCZOWY odtworzony z soku zagęszczonego produkcja, właściwości, wartość odżywcza; Broszura Edukacyjna opracowana pod kierunkiem prof. dra hab. med. Mirosława Jarosza, Copyright by Instytut Żywności i Żywienia Warszawa 2019, ISBN 978-83-86060-95-5
[7] ibidem.

Witamina C i antyoksydanty

Jedna szklanka soku pomarańczowego (200 ml) dostarcza nawet do 90% dziennego zapotrzebowania na witaminę C (Referencyjna Wartość Spożycia witaminy C dla osób dorosłych wynosi 80 mg/dobę). Witamina C pełni szereg dodatkowych funkcji w organizmie, m.in. wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego oraz układu nerwowego. Ponadto wpływa na utrzymanie prawidłowych funkcji psychologicznych i zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia, przyczyniając się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego.[8] Dodatkowo wspiera wchłanianie żelaza niehemowanego (pochodzącego m.in. z żywności wzbogaconej, suplementów diety oraz pokarmów roślinnych), odpowiadającego za transport tlenu w organizmie; rolę witaminy C w tym zakresie podkreśliła Światowa Organizacja Zdrowia w dokumencie poświęconym prewencji niedokrwistości z niedoboru żelaza.[9],[10] Dr Kozioł-Kozakowska podkreśla – Organizm człowieka nie syntetyzuje i nie gromadzi zapasów tej witaminy, dlatego należy ją regularnie uzupełniać, również w okresie prenatalnym, spożywając pokarmy i soki, będące jej źródłem.[11] Witamina C jest dodatkowo antyoksydantem, podobnie jak występujące w pomarańczy i soku pomarańczowym polifenole. Przeprowadzone badania wykazały, że spożycie soku pomarańczowego (maksymalnie 600 ml/dobę) podwyższa ich poziom w surowicy wpływając na redukcję reaktywnych form tlenu (wolnych rodników).[12]

[8] ibidem
[9] World Health Organization (2001). Iron Deficiency Anaemia Assessment, Prevention, and Control. A guide for programme managers. WHO/NHD.
[10] EFSA (2015) Scientific Opinion on Dietary Reference Values for iron. EFSA J 13:4254, 115 pp.
[11] Instytut Żywności i Żywienia (2019). Sok pomarańczowy odtworzony z soku zagęszczonego - produkcja, właściwości, wartości odżywcze.
[12] ibidem

Zastrzeżenie: Dołożono wszelkich starań w zakresie weryfikacji powyższych informacji i dbałości o ich rzetelność. Informacje kierowane są do specjalistów z dziedziny zdrowia i nie mają charakteru komercyjnego. Nie są przeznaczone bezpośrednio dla konsumentów. AIJN, Europejskie Stowarzyszenie Soków Owocowych nie ponosi żadnej odpowiedzialności, jeśli informacje te zostaną wykorzystane lub przedstawione w celach promocyjnych lub handlowych. Informacje podane w niniejszym dokumencie nie stanowią porady dietetycznej.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat