Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Małe dziecko » Edukacja

Nieszablonowa edukacja maluchów

Artykuł

Dzieci kochają się uczyć… przynajmniej dopóki nie rozpoczną formalnej edukacji.

Nieszablonowa edukacja maluchow
Autor: Materiały prasowe

Metoda projektów badawczych, stosowana w Piccolo Leonardo, podtrzymuje tę naturalną skłonność i sprawia, że maluchy z zapałem eksplorują nowe dla nich obszary. Same decydują, jaki temat chcą zgłębić i jak to zrobią. W efekcie nie tylko opanowują podstawę programową edukacji przedszkolnej, lecz także uczą się stawiać pytania i hipotezy na tematy, które je interesują oraz samodzielnie je weryfikować.

Dzieci są otwarte na zdobywanie nowych informacji. W związku z tym warto zapytać je, jakie zagadnienie chciałyby zgłębić. W Piccolo Leonardo, inspirującym się włoską metodą Reggio Emilia, dzieci same wybierają temat, którym będą zajmować się przez najbliższy czas. W jego skonkretyzowaniu pomaga im nauczyciel, który w przypadku młodszej grupy może zaproponować obszar zagadnień. Mali badacze w Piccolo Leonardo dowiedzieli się już wiele o glinie, pomidorze i makaronie. Teraz starsza grupa rozpoczyna projekt „Liść”, a młodsza – „Jabłko”.

– Projekty badawcze pozwalają na zgłębienie tematu ważnego dla dzieci. Maluchy same stają się odkrywcami, uczą się samodzielnie myśleć, zadawać pytania, stawiać hipotezy, weryfikować je i wyciągać wnioski. Oprócz tego zdobywają wiedzę o otaczającym je świecie. Muszą też ze sobą współpracować i dyskutować. Zastanawiają się, gdzie mogą uzyskać wiadomości na interesujący je temat. Decydują, czy w ramach zdobywania informacji powinny wybrać się do biblioteki, restauracji, do sklepu, piekarni czy pracowni ceramicznej. Zapraszają również ekspertów – często są to osoby dla nich najbliższe, rodzice czy dziadkowie, dla których to również przyjemne i pełne emocji przeżycie. Ekspertem może też być przedstawiciel jakiegoś zawodu. Jeżeli dzieci wymienią go podczas wspólnych dyskusji, nauczyciel pomaga w zaproszeniu takiej osoby – mówi Marta Załuskowska, psycholog i dyrektor Żłobka i Przedszkola Włoskiego Piccolo Leonardo.

Jak przebiega realizacja projektu? Po wyborze tematu nadchodzi czas stawiania pytań i hipotez, które nauczyciel zapisuje na dużej kartce i wiesza ją w dobrze widocznym miejscu, oraz planowania badań. Przykładowe pytania, postawione przez dzieci do tematu „Pomidor” to: jak wygląda pomidor? Skąd się bierze? Gdzie go kupić? Do tematu „Makaron”: z czego powstaje makaron? Kto potrafi go zrobić? Jaki ma kolor? Do czego można go wykorzystać? Okazało się, że w Piccolo Leonardo dzieci potrafiły przygotować z niego nie tylko pyszną sałatkę, lecz także biżuterię dla mam. Przedszkolaki do swojej dyspozycji mają również „kuferek badacza” pełen lup, miarek, łopatek, podkładek do rysowania i ołówków oraz wszelkich pomocy, które mogą okazać się przydatne. Wśród nich znajduje się również aparat fotograficzny – niezwykle ważne narzędzie do dokumentowania kolejnych kroków podejmowanych przez małych odkrywców.

Niezwykle odkrywczy, a niekiedy również zaskakujący zarówno dla dzieci, jak i dla nauczyciela, jest moment poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania. Żeby zweryfikować hipotezy dzieci zapraszają do przedszkola osoby, które według nich są ekspertami w danej dziedzinie – np. babcia hodująca pomidory w szklarni może najlepiej wyjaśnić, jak rosną, a tata – Włoch, to specjalista w dziedzinie robienia makaronu, który na miejscu pokaże jak przygotować ciasto i je pokroić. Maluchy przeprowadzają też badania w terenie. Niekiedy odwiedzają miejsca, w których, jak sądzą, mogą uzyskać informacje na postawione pytania. W ramach realizowanych przez siebie projektów były już m.in. w bibliotece, w sklepie warzywnym, we włoskiej restauracji i w pracowni ceramicznej. Eksplorowały też własne podwórko w poszukiwaniu gliny. Ważne jest to, że same muszą ustalić, gdzie najlepiej szukać informacji, a potem wyciągnąć z nich wnioski.

W ostatnim etapie przedszkolni badacze mogą przetworzyć zdobyte doświadczenia w wiedzę osobistą. Nauczyciel pomaga dzieciom w selekcji materiału, który zebrały podczas projektu. Wspólnie zastanawiają się, jak mogą podzielić się wiedzą z innymi. Dzieci mogą np. zaprosić rodziców lub starszych kolegów i zaprezentować zebrany materiał. Dlatego tak ważne jest dokumentowanie wszystkich faz projektu.

– Każdy projekt trwa tyle czasu, ile dzieci potrzebują na wyczerpanie wybranego tematu. Może być to kilka dni, albo parę tygodni. To dzieci decydują ile czasu poświęcą na dane zagadnienie – dodaje Marta Załuskowska.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.
Życzenie

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat