Nauczanie szkolne to ważny i długi etap w życiu każdego młodego człowieka. To również czas dorastania, dojrzewania, odkrywania siebie i poszukiwania swojej drogi.
Czasem zdarza się tak, że wybrana placówka edukacyjna nie idzie w parze z naszymi oczekiwaniami, nie rozwija dziecka, powoduje napięcia i stres. Ważne, żeby w takiej sytuacji reagować możliwie szybko. Pierwszy wybór szkoły nie musi być ostatnim, a zmiana placówki nie jest oznaką słabości i niepowodzenia. To ważny i pozytywny ruch w procesie edukacji twojego dziecka.
Zmianę szkoły najlepiej zaplanować między semestrami lub wraz z zakończeniem roku szkolnego. Daje nam to więcej czasu na przygotowanie dziecka na nowe, a jemu samemu szansę na regenerację sił i zamknięcie jednego rozdziału. Jeśli w procesie zmiany będziesz kierować się kilkoma ważnymi zasadami, wraz ze swoją pociechą unikniecie niepotrzebnych stresów.
ZASADA 1: BĄDŹ UWAŻNY
Pierwsze sygnały o tym, że w szkole coś jest nie tak, otrzymasz od swojego dziecka. Nie zawsze będą to sygnały werbalne. Często alarmujące jest już samo zachowanie. Zły humor, rozdrażnienie, spadek apetytu, apatia – to tylko kilka z typowych zachowań, które mówią o tym, że z dzieckiem dzieje się coś niedobrego. Bardzo ważne, żeby w tym czasie dać dziecku maksimum siebie i swojego czasu. Wsłuchać się w jego obawy i potrzeby, dużo rozmawiać. Nie oczekuj, że twoja pociecha poda ci konkretny powód niechęci do danej szkoły czy klasy. Często to problem, który narasta tygodniami i składa się na niego wiele epizodów. Daj dziecku możliwość uczestniczenia w procesie decyzyjnym. Jeśli usłyszysz, że nie chce już chodzić do danej szkoły i nie widzi szansy na zmianę swojego nastawienia, potraktuj tę deklarację poważnie.
ZASADA 2: POZNAJ PRZYSZŁĄ SZKOŁĘ
Przed rozpoczęciem poszukiwań nowej placówki zapytaj swoje dziecko, czego brakowało mu w poprzedniej szkole, czego chciałoby się najbardziej uczyć, co poznawać i w sobie rozwijać. Te odpowiedzi stanowić będą dobry punkt wyjścia do wstępnej selekcji. Dokonując wyboru zrób gruntowny research, poznaj opinie rodziców i uczniów, przede wszystkim jednak umów się na spotkanie z dyrektorem lub przyszłym wychowawcą. – Takie spotkanie pozwala nam wzajemnie się poznać i zrozumieć powody, dla których uczeń decyduje się na transfer – mówi Anna Przybyło, Dyrektor Społecznej Szkoły Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. – Precyzyjne nakreślenia tła pozwala nam zaplanować indywidualny proces adaptacji, dopasowany do potrzeb i obaw dziecka, ale również niepokojów rodziców. W procesie zmiany uczestniczymy wspólnie: szkoła i dom. Dlatego tak ważne jest wypracowanie zgodnych mechanizmów działania i wsparcia.
ZASADA 3: ZNAJDŹ STABILNE FILARY
Budowanie zaufania do nowej szkoły u dziecka warto oprzeć na pewnych filarach, które utrzymają tę konstrukcję nawet w gorszych chwilach. Jednym z tych filarów jest bez wątpienia osoba wychowawcy. W jego kompetencji leży wypracowanie takich relacji z twoim dzieckiem, żeby od pierwszych chwil w szkole czuło się ono bezpiecznie i komfortowo. Drugim filarem jest grupa rówieśnicza. Pojawienie się w klasie nowego ucznia powinno zostać umiejętnie wymoderowane przez wychowawcę i kojarzyć się ze zmianą na lepsze zarówno dla ucznia, jak i dla klasy. Trzecim filarem jest program zajęć, który odpowiadać będzie na zainteresowania dziecka i rozwijać jego mocne strony. – Bogata oferta zajęć dodatkowych może stanowić o przewadze jednej szkoły nad drugą. Przede wszystkim jednak to niepodważalna korzyść dla ucznia, który może zdobywać umiejętności wykraczające poza podstawę programową już na starcie edukacji. W Społecznej Szkole Podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu nasi uczniowie mają dostęp m.in. do zajęć sportowych, muzycznych, lingwistycznych, a ich program jest dopasowany do wieku dzieci i stanowi ciekawą oraz angażującą formę spędzania wolnego czasu – dodaje Anna Przybyło.
ZASADA 4: ZADBAJ O ŚRODOWISKO KOLEŻEŃSKIE
Nie bez powodu do szkolnych przyjaźni wracamy z sentymentem przez całe życie. Dzieci uczą się dopiero relacji społecznych i ich wartości, a przyjaciół dobierają intuicyjnie i z czystymi intencjami. Bardzo ważne jest, żeby w nowym otoczeniu uczeń odnalazł grono wspierających kolegów i koleżanek, którzy staną się nie tylko przewodnikami na etapie adaptacji, ale również towarzyszami zabaw. Relacje przyjacielskie mogą stanowić również świetny punkt wyjścia do wspólnej nauki, rozwijania zainteresowań i wyrównywania ewentualnych różnic programowych.
ZASADA 5: ROZWIĄZUJ PROBLEMY NA BIEŻĄCO
Każdy rodzic musi mieć świadomość tego, że zmiana szkoły nie stanowi rozwiązania wszystkich problemów. Warto rozmawiać o tym szczerze ze swoją pociechą. Nie zawsze wszystko będzie łatwe, w szkolnym życiu na pewno zdarzą się kolejne trudniejsze chwile. O ile wypracujecie wspólnie schemat działania i nauczycie się mówić o problemach otwarcie, uda wam się przejść przez kolejne kryzysy. Dobrze, żeby również w szkole dziecko miało swoją ostoję i wentyl bezpieczeństwa, kiedy zaczyna je coś niepokoić. To może być szkolny pedagog, wychowawca lub ulubiony nauczyciel, któremu uczeń może się w zaufaniu zwierzyć i opowiedzieć o swoich problemach.
Decyzja o zmianie szkoły nigdy nie jest łatwym doświadczeniem w życiu rodziny. Czasem jednak okazuje się jedynym możliwym rozwiązaniem. Warto wówczas pamiętać, że dziecko nie ma obowiązku wpisywać się w szablon i równać z innymi. Dobra szkoła powinna rozumieć i cenić różnorodność swoich uczniów, rozwijać w nich poczucie własnej wartości i zachęcać do poszukiwania własnej drogi rozwoju.
Informacja prasowa