Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Małe dziecko » Edukacja

Dlaczego nauczanie dwujęzyczne to przyszłość edukacji?

Artykuł

Żyjemy w czasach, w których aby odnieść sukces, trzeba znać kilka języków obcych.

Nauczanie dwujezyczne
Autor: Materiały prasowe

Język angielski to podstawa i bez jego znajomości nasze dziecko nie wyjedzie na studia za granicę ani nie znajdzie dobrej pracy. Ba, nawet na wakacjach nie porozumie się z lokalnymi mieszkańcami. Warto zapewnić swemu dziecku dobry start w przyszłość i od najmłodszych lat uczyć go języków obcych. Najszybciej i najefektywniej przyswoi je w dwujęzycznym przedszkolu i szkole.

Im wcześniej tym lepiej

Dzieci przyswajają języki obce naturalnie, a im wcześniej zaczną naukę, tym swobodniej będą się posługiwać językiem obcym. Będzie to dla nich wręcz naturalne, gdyż jednocześnie będą poznawać język ojczysty i obcy. Maluchy w wieku przedszkolnym najlepiej uczą się poprzez zabawę: śpiewanie piosenek, recytowanie wesołych rymowanek i wierszyków, oglądanie bajek czy naukę ciekawych, nowych słów.

- W przedszkolu dwujęzycznym język obcy wplatany jest w codzienne czynności, takie jak: jedzenie, spacer, zabawa, sen, ubieranie. Tym sposobem dzieci zanurzają się w języku obcym, który staje się nie tylko nauczanym przedmiotem, a narzędziem do nauki i poznawania świata. Najbardziej imponującym i cieszącym mnie efektem uczęszczania przez dzieci do przedszkolnej grupy dwujęzycznej nie są zapamiętane piosenki czy słówka, lecz umiejętność funkcjonowania w środowisku anglojęzycznym, nawet jeśli nie wszystko rozumieją. Nasi wychowankowie bez obaw i stresu uczestniczą w prowadzonych po angielsku zajęciach, odgadując nieznane im słowa i wyrażenia z kontekstu - mówi Piotr Borman, metodyk nauczania języka angielskiego w przedszkolach „Pomarańczowa Ciuchcia”.

Oprócz przyswajania języka obcego, z edukacji dwujęzycznej w przedszkolu płynie wiele dodatkowych korzyści, np. lepsze umiejętności rozwiązywania problemów, lepsza pamięć i umiejętność skupienia uwagi, szybciej wykształcona umiejętność abstrakcyjnego myślenia, poznawanie nowych kultur, stymulowanie ciekawości, umiejętność zrozumienia wielu punktów widzenia, znacznie łatwiejsza nauka kolejnych języków obcych, łatwość w adaptacji do warunków. Dodatkowo dzieci uczęszczające do grup dwujęzycznych w przedszkolu lepiej radzą sobie z pisaniem i czytaniem w szkole, zarówno w języku ojczystym, jak i obcym.

Edukacja dwujęzyczna w szkole

Między 60% a 75% ludności świata posługuje się na co dzień dwoma lub więcej językami, a w całej Europie szkoły dwujęzyczne należą do najchętniej wybieranych zarówno przez rodziców, jak i przez samych uczniów. W ostatnich dekadach, także w Polsce, diametralnie zmieniło się podejście do nauki języka obcego jako nie do końca potrzebnego przedmiotu szkolnego lub zajęć dodatkowych. W dzisiejszym świecie znajomość języka angielskiego jest czymś podstawowym. Dzieci chłoną języki obce jak „gąbka” i właśnie szkoła dwujęzyczna daje najlepsze warunki do ich przyswajania. Rozmawiając na co dzień z nauczycielami i innymi uczniami po angielsku, nawet po krótkim czasie spędzonym w szkole, dzieci zapominają o tzw. barierze językowej i zaczynają swobodnie i naturalnie komunikować się po angielsku.

- Edukacja dwujęzyczna w szkole wpływa korzystnie na rozwój inteligencji językowej, a to z kolei pełni rolę stymulatora wszechstronnego rozwoju ucznia. Język obcy, traktowany na równi z językiem ojczystym, jest naturalnym narzędziem przekazywania wiedzy i środkiem komunikacji - język obcy stanowi wówczas narzędzie do osiągnięcia danego celu, a nie cel sam w sobie. Jak dowodzą badania naukowe, proces nauki języka przebiega szybciej i skuteczniej w przypadku, gdy język ten służy jakimś określonym celom, niezwiązanym z samym przyswajaniem języka. Ponadto materiał dydaktyczny przyswajany jest w dwóch językach, dzięki czemu jest utrwalany, a kompetencje językowe są stale ćwiczone - komentuje Artur Stępniak, dyrektor Szkoły Gaudeamus na Bemowie.

Dodatkowo dzieci zyskują korzyści poznawcze: zdobywają wiedzę o sobie, swoim i obcym środowisku oraz kulturze. Można powiedzieć, że w przyszłości nauczanie dwujęzyczne będzie skutkowało lepszymi efektami w sferze edukacji językowej, ogólnorozwojowej i kulturowej.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 5/5. Oceniono 1 raz.
Życzenie

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat