Twoje dziecko gra w gry, w których bohaterowie biją się, a krew leje się strumieniami? Przeczytaj co może mu grozić!
Badania nad grami komputerowymi, które przeprowadzano wielokrotnie, pozwalają przypuszczać, że dzieci wybierające gry komputerowe zawierające przemoc, częściej zachowywały się agresywnie i rzadziej były nastawione prospołecznie. Można zatem stwierdzić, że treść gier komputerowych zawierających przemoc jest czynnikiem, który wpływa na zachowanie graczy, a co za tym idzie – stanowi realne zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju. Większość przeprowadzonych dotychczas badań dodatkowo wskazuje, że gry zawierające przemoc generują u dzieci agresywne zachowania, czynią obojętnym na agresję i w sposób nieświadomy tworzą usprawiedliwienia dla agresywnych zachowań wobec innych.
Warto dodać, że użytkownicy gier komputerowych zawierających przemoc, bardzo mocno koncentrują się na sobie i swoich potrzebach, a inni ludzie służą im do osiągania swoich celów i zaspakajania swoich potrzeb. Charakteryzuje ich materialistyczne podejście do życia.
W toku badań prowadzonych nad agresją zawartą w grach komputerowych, ujawniono, że gracze ci tworzą coraz silniejsze subkulturowe grupy młodzieżowe i przejawiają takie zachowania jak: częste spóźnianie się, uzyskiwanie słabszych wyników w nauce, opuszczanie zajęć, częste nieprzygotowania do lekcji, izolacja od reszty zespołu klasowego, brak zaangażowania w zajęcia pozalekcyjne.
Gry zawierające przemoc bardzo często dostarczają odbiorcy szereg wzorów negatywnych zachowań, często poszerzając świadomość dzieci o techniki znęcania się, poniżana, zadawania bólu. Niejednokrotnie bohaterowie gier stosujący przemoc stają się dla graczy wzorami do naśladowania, którzy kopiują ich zachowania. Bardzo często w świadomości graczy buduje się przekonanie, że akty agresji powodują korzystne rozwiązanie problemów. To powoduje z kolei generalizację, w wyniku której konflikt na stałe zostaje związany z agresją. Bombardowanie graczy brutalnością i agresywnością sprawia, że obniża się próg wrażliwości młodych ludzi. Krwawe sceny i zabijanie nie odrażają, nie wzbudzają emocji i oswajają z agresją, która staje się czymś naturalnym.
Podsumowując, można stwierdzić, że agresywne gry: osłabiają więzi rodzinne, sprzyjają zachowaniom z użyciem przemocy, zmniejszają zainteresowanie innymi formami rozrywki, obniżają zdolności interpersonalne i empatyczne, a także utrudniają zrozumienie takich wartości jak miłość czy przyjaźń.
Zobacz również:
Dlaczego nastolatkowie sięgają po gry komputerowe?
Uzależnienie od gier komputerowych
Pozytywne aspekty gier komputerowych
Anna Stasiuk