Niektórzy, szczególnie dorośli, uważają, że gry komputerowe nie wnoszą nic wartościowego w życie dziecka. Otóż jest to mit, który trzeba natychmiast obalić!
Pozytywny wpływ gier komputerowych, który nie zależy od treści tych gier, łączy się przede wszystkim z formalnymi aspektami z ich korzystania. Grając w grę komputerową, dziecko pobudza wszystkie swoje zmysły i uczy się je koordynować. Kierując za pomocą kontrolera, doświadcza również wrażeń dotykowych i musi skoordynować ruchy ręki z tym, co dzieje się na ekranie. W grach zręcznościowych, w których akcja jest bardzo dynamiczna, nie bez znaczenia jest umiejętność szybkiego reagowania.
Gry komputerowe sprzyjają również rozwojowi zdolności poznawczych poprzez usprawnianie procesów myślowych i decyzyjnych oraz pogłębianie umiejętności rozwiązywania problemów. Podczas grania użytkownik musi zmierzyć się z wieloma rolami w zależności od potrzeb i rodzaju gry. Raz musi być pilotem kontrolującym samolot, innym razem zarządcą miasta, a jeszcze innym - szpiegiem, który musi zdobyć potrzebne do rozwikłania sprawy informacje. Wcielanie się w role powoduje, że gry komputerowe mają pozytywny wpływ na rozwój społeczny dzieci i młodzieży. Podobnie jak w realnym świecie, w grze troska o własne interesy sprawia, że gracze są zmuszani do związków, paktów, negocjacji, walki. Gry zatem uczą radzić sobie (co prawda w świecie gry) z problemami społecznymi, psychologicznymi czy ekonomicznymi. Wpływają korzystnie na rozwój umiejętności komunikacyjnych, społecznych, przywódczych; doskonalą także umiejętność planowania.
Wpływ gier komputerowych w dużej mierze zależy również od ich treści, dlatego też tworzone są gry, których założeniem jest pozytywne oddziaływanie na użytkowników. Są to przede wszystkim gry edukacyjne i logiczne oraz specjalne programy stosowane w terapii różnych zaburzeń rozwojowych. Gry edukacyjne wykorzystywane są również w usprawnianiu umiejętności rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia innowacyjnego oraz treningu pamięci.
Pisząc o pozytywnych aspektach korzystania z gier komputerowych, warto wspomnieć o tych, które służą do leczenia różnych zaburzeń oraz do rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Są tworzone gry, które wzmacniają samokontrolę zachowań, przeciwdziałają deficytowi uwagi i mają niwelować destrukcyjne zachowania młodzieży. Gry komputerowe stosowane są również w terapii dzieci ze szczególnymi trudnościami w nauce języka oraz w terapii dzieci dyslektycznych i z problemami logopedycznymi.
Zobacz również:
Dlaczego nastolatkowie sięgają po gry komputerowe?
Uzależnienie od gier komputerowych
Agresja w grach komputerowych
Anna Stasiuk