Jak obudzić w dzieciach pasję do nauki i przygotować do życia w zmieniającym się świecie?
Mikołaj Marcela jest wykładowcą akademickim oraz popularyzatorem nowoczesnej edukacji, która rezygnuje z „hodowania” uczniów na rzecz ich holistycznego rozwoju. O swoich poglądach mówi w prasie, a także poświęca im książki. W najnowszej publikacji, kontynuacji poradnika „Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku. Wszystko, co możesz zrobić, żeby edukacja miała sens”, opisuje, jak kształtować w dzieciach naturalną potrzebę nauki oraz poczucie sukcesu i zadowolenia z siebie.
Książce przyświeca ważna myśl: dziecko nie jest ani szkolnym projektem, ani rodzinną inwestycją. Dlatego zawiedzeni będą wszyscy ci, którzy spodziewali się wskazówek, jak skłonić uczniów, by spełniali narzucane im wymagania. W zamian autor proponuje wartościowe lekcje wrażliwości i empatii dla dorosłych, pomocne przy zmianie perspektywy, która jest konieczna, by nadążyć za zmieniającym się światem. Zdarza nam się przecież szukać winy w dzieciach, w ich braku motywacji oraz niechęci do szkoły, nie zauważając przy tym, że sami jesteśmy czasami ofiarami swoich skostniałych przekonań i pułapek myślowych o edukacji. Marcela nie moralizuje, ale uświadamia czytelników, że szkolnictwo potrzebuje nowych rozwiązań, a na dowód tego, że zmiany są możliwe przedstawia szkoły i nauczycieli, którym udało się „oszukać” system.
Adresatami poradnika Marceli nie są, jakby się mogło wydawać, wyłącznie rodzice oraz nauczyciele. Grono odbiorców poszerzyłabym o wszystkich, którym zależy na satysfakcji z uczenia się oraz rozwijania swoich predyspozycji. Szczególnie ci, którzy wyrastali w szkolnej kulturze niezdrowej rywalizacji oraz nauki w układzie kar- nagród, i teraz, nawet w dorosłym życiu, sukces rozumieją jako skrupulatne wypełnianie zadań i spełnianie oczekiwań innych, powinni przeformułować priorytety. Rynek pracy nieustannie się zmienia i coraz częściej zgłasza zapotrzebowanie na pracowników z kompetencjami, które niekoniecznie doskonalimy w szkolnych ławkach. Jeśli jesteście ciekawi, na jakie umiejętności pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę, koniecznie zajrzyjcie do książki.
Dla jasności- Marcela nie jest odkrywczy w przekazie o stanie współczesnej edukacji i wizji jej zmiany. Każdy, kto choć trochę interesuje się szkolnictwem w Polsce i na świecie, słyszał już o ruchu Budzących się Szkół, pedagogice Montessori, testach osobowości oraz rewolucji edukacyjnej w Finlandii. W zależności od poziomu zorientowania w zdobyczach pedagogiki i psychologii „Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem…” będzie lekturą dla jednych- motywującą oraz systematyzującą wiedzę, dla drugich- sporym zaskoczeniem i być może przyczynkiem do przemyśleń.
„Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem…” jest dla mnie przede wszystkim lekcją powtórzeniową o tym, że nauka to nie oceny, sukces to nie wyniki w pracy, a dążyć należy do stabilnego zdrowia psychicznego, a nie do spełniania zewnętrznych oczekiwań. Myślę, że te „truizmy”, choć znane, to jednak wciąż pozostają w zasięgu wiedzy teoretycznej. Czas, by wykorzystywać je w praktyce.
Mikołaj Marcela, „Jak nie zwariować ze swoim dzieckiem. Edukacja, w której dzieci same chcą się uczyć i rozwijać”, Warszawa, MUZA SA, 2020
Paulina Kryca