Poczuj się przez chwilę jak magik… Poczuj się jak mały odkrywca…
Myślę, że każdy z nas będąc małym dzieckiem, czy nawet nastolatkiem interesował się wszystkim tym co nowe, tym co było do odkrycia. Książka jak dla mnie jest genialna jeśli chodzi o przekaz i sposób ukazania ciekawostek z różnych dziedzin nauki.
Lektura jest dla małych i dużych odkrywców. Dziecko jest ciekawe świata. Sama mam synka i wiem ile radości sprawia mu doznawanie czegoś nowego. Ta książka będzie dla niego kiedyś fajną odskocznią od tabliczki mnożenia i pisania wypracowań i na chwilę będzie mógł przenieść się do świata eksperymentów i poczuć się magikiem i odkrywcą tego co nieznane dla niego.
Przedstawione tu doświadczenia są bardzo łatwe do wykonania i na pewno zaskoczą nawet dorosłego. Niektóre zapewne znamy z czasów szkolnych, a inne będą i dla nas nowym odkryciem. Kilka wymaga nadzoru osoby dorosłej, dlatego warto towarzyszyć naszym pociechom przy próbach wykonywania zadań z tej książki.
Znajdziemy tutaj wiele ciekawych porad i wskazówek. Każde doświadczenie jest rozpisane na czynniki pierwsze, czyli zachowana jest kolejność, a na sam koniec podsumowanie.
„Picie przez słomkę polega nie tyle na wciąganiu (ssaniu), ile na napieraniu. Czynnikiem wywierającym nacisk jest powietrze, które działa poprzez siłę zwaną ciśnieniem. Gdy pijemy przez słomkę, obniża ciśnienie w ustach. W tym samym czasie powietrze otaczające szklankę napiera na powierzchnię cieczy. Jego ciśnienie jest wyższe niż to w buzi (które uległo obniżeniu), więc płyn jest wypychany przez słomkę. Gdy jednak napój jest wypychany przez słomkę. Gdy jednak napój zostaje szczelnie osłonięty, powietrze przestaje napierać na powierzchnię cieczy, więc nie możesz się napić.”
Spotkamy się jeszcze z takim doświadczeniem jak „Miecz w ryżu”, „ Kolorowy kręciołek”, „Wolna linia”, „Tęcza z CD”, czy „Łódka z napędem detergentowym”.
Polecam książkę i myślę, że znajdzie się w niejednej biblioteczce na wysokiej pozycji ulubionych. U mnie będzie na pewno. Jeszcze dziś spróbujemy wspólnie z synkiem zrobić jeden z eksperymentów, a pozostałe zostawię dla niego jak tylko podrośnie i będzie mógł zrobić je sam. Pozwólmy dzieciom poznawać świat poprzez własne doświadczenia. Nie tylko sama teoria, a praktyka pozwoli im lepiej zrozumieć otaczający go świat.
Thomas Canavan, „Ekscytujące eksperymenty naukowe”, Warszawa, Prószyński i S-ka, 2017
Monika Pawlak