Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Małe dziecko » Zdrowie

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi ADHD – jak sobie z nim radzić?

Artykuł

Czym jest ADHD?

Zespol nadpobudliwosci psychoruchowej
Autor: Materiał zewnętrzny

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, znany pod nazwą ADHD jest zaburzeniem rozwojowym. Przejawia się ono zwiększonymi, niż wynika to dla specyfiki danego wieku dziecka, trudnościami z koncentracją uwagi, kontrolą zachowań, czy opanowywaniem impulsów. Powoduje to kłopoty w odrabianiu prac domowych, wykonywaniu do końca zadań zgodnie z instrukcją, nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów z rówieśnikami. Efektem tego mogą być trudności dziecka w adekwatnym przystosowaniu się do różnych sytuacji, nie tylko teraz, ale również w dorosłości. Dlatego też niezwykle ważne jest zaangażowanie rodziców w odpowiednią opiekę nad dzieckiem, pozwalającą na zachowanie zdrowia w całej rodzinie.

Źródła nadpobudliwości psychoruchowej

Przyczyny występowania ADHD, psychologicznego zaburzenia okresu dzieciństwa, mają naturę biologiczną i są w ostatnich latach bardzo intensywnie badane. Dzięki szybkiemu rozwojowi genetyki molekularnej poznane są już dwa geny, które są odpowiedzialne za nadpobudliwość psychoruchową. U wielu dzieci z ADHD stwierdza się właśnie wrodzoną postać tego zaburzenia. Trudności w koncentracji uwagi wyjaśnia również niedobór dopaminy, neuroprzekaźnika produkowanego m.in. przez grupy komórek nerwowych odpowiedzialnych za zdolność skupienia i filtrowania bodźców rozpraszających z zewnątrz jak i wewnątrz organizmu. ADHD nie jest rzadkie, jego diagnozę można by postawić u ok. 5% populacji, częściej u chłopców. Badania naukowe pokazują, że zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi generalnie jest zaburzeniem samoregulacji, tzn. tego jak osoba, sobą zarządza w kontekście wymogów zachowań społecznych i perspektywie czasu.

„Sposoby ujarzmiania” ADHD

Początkiem drogi „ujarzmiania” ADHD jest zrozumienie dziecka, jego trudności w odraczaniu swojej reakcji na aktualnie działający bodziec i zaburzonego poczucia czasu, zdolności przenoszenia swojej uwagi z „tu i teraz” na przyszłość. Dopiero, gdy dobrze rozumiemy mechanizmy funkcjonowania i odczucia dziecka, możemy mu skutecznie pomóc. Dlatego też, podstawą leczenia jest psychoedukacja, by zarówno dziecko, jak i jego najbliższe otoczenie, rodzice, nauczyciele zdobyli stosowną i aktualną wiedzę na temat ADHD. Trzeba przy tym pamiętać, że każde dziecko jest jednostkowe, a jego kontekst rodziny niepowtarzalny, dlatego też w terapii, która jest kolejną metodą pomocy, bardzo ważne jest indywidualne podejście.

Psychoterapia, która opiera się na współpracy psychologa z dzieckiem i jego rodzicami, a czasami również jego rodzeństwem jest formą pomocy, która w swoim założeniu ma zmianę. Wprowadzenie modyfikacji w zasady codziennego życia rodziny jest konieczne, by móc wychowywać swoje dziecko na osobę, która będzie potrafiła dobrze zaadaptować się do rzeczywistości w dorosłym życiu. Terapię poznawczo – behawioralną, która uczy sposobu postępowania i pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową, uznaje się za najbardziej efektywną. Ma ona prowadzić do poprawy samooceny dziecka, terapii zaburzeń uwagi i rozwoju umiejętności społecznych. Modyfikację zachowań wprowadza się poprzez zastosowanie systemu kar i nagród, w którym wygaszane są złe, a wzmacniane dobre nawyki.

Dieta jest wpierającą formą pomocy, której skuteczność nie jest w żaden sposób udokumentowana.

Biofeedback jest metodą wspomagającą, która uczy innego sposobu reagowania, przez co wpływa na koncentrację uwagi i nadruchliwość.

Niefarmakologiczne formy pomocy są podstawowe i u wielu dzieci wystarczające. Farmakoterapia jest ostatecznością, która może pomóc jedynie w złagodzeniu objawów, ale nie jest w stanie wyleczyć z ADHD, ani zastąpić terapii, dlatego tez powinna być stosowana równolegle do niej. W leczeniu farmakologicznym stosuje się przede wszystkim leki psychostymulujące, w dalszej kolejności trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne, inhibitory i inne. Należy jednak pamiętać o ryzyku wystąpienia działań niepożądanych stosowanych leków i przez cały okres ich stosowania być pod stałą kontrolą lekarza.

Bibliografia:
Barkley, R. A. (2009). ADHD. Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Kiryluk, B., Waś, A., Otapowicz, D. i Sendrowski, K. (2011). Czy możemy pomóc dziecku nadpobudliwemu? Sposoby leczenia ADHD. Neurologia dziecięca, 20 (41), 111-114.
Wilkes, J. (2013). AD(H)D. Mały poradnik. Częstochowa: Edycja Świętego Pawła

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.
Życzenie

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat