Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Rodzina » Rodzicielstwo

Relacje Polaków z dziećmi

Artykuł

Polacy coraz bardziej świadomie kształtują relacje z dziećmi, codziennie okazując im miłość poprzez słowa.

Relacje-polakow-dzieci
Autor: Materiały prasowe

Wspólne aktywności, takie jak podróże, czytanie książek czy rozmowy o uczuciach są na porządku dziennym, a wartości takie jak empatia i tolerancja są fundamentem wychowania. Polacy nie boją się także wyzwań wychowawczych opierając się na intuicji i własnych doświadczeniach, a także korzystając ze wsparcia społeczności online. Ich relacje z pociechami oceniane są jako bardzo pozytywne.

Badanie “Relacje Polaków z dziećmi” serwisu Prezentmarzeń na próbie 1440 respondentów będących rodzicami pokazuje, że 85% rodziców wychowuje swoje dzieci wspólnie z partnerem, a tylko 15% podejmuje to wyzwanie samotnie. 57% rodziców deklaruje akceptację swojego dziecka, jednocześnie podejmując działania w kierunku poprawy niektórych negatywnych cech. W pełni całkowitą akceptację zarówno pozytywnych, jak i negatywnych cech dzieci akceptuje 25% rodziców, a 13% wskazuje na konieczność wprowadzenia korekty wychowawczej. Tylko 5% respondentów uzależnia swoją akceptację od konkretnych sytuacji. Wyniki te pokazują, jak istotne jest połączenie akceptacji dzieci z aktywną rolą rodziców w ich rozwoju i kształtowaniu zachowań.

96% respondentów obchodzi Dzień Dziecka, co świadczy o jego dużej popularności i znaczeniu w polskiej kulturze. Przypominając sobie wspomnienia z dzieciństwa, 68% osób potwierdza, że w ich młodości również obchodziło się to święto, podczas gdy 32% nie miało takiej tradycji w swoim dzieciństwie. Wyniki te odzwierciedlają kontynuację i utrwalenie w kulturze zwyczaju obchodzenia Dnia Dziecka, który jest ważnym elementem relacji rodzinnych i społecznych.

Najczęściej wybieraną formą obchodzenia święta jest obdarowanie dziecka prezentami i niespodziankami, co zadeklarowało 52% respondentów. Kolejną popularną formą jest organizacja domowego dnia zabaw, wybrana przez 35% ankietowanych. Wśród mniej powszechnych form znalazły się wycieczki, które wskazało 13% respondentów. W zakresie niestandardowych pomysłów na spędzenie Dnia Dziecka, najwięcej osób wyraziło chęć uczestnictwa w warsztatach (np. ceramicznych czy manufakturze słodyczy) – 38%. Kolejnymi popularnymi opcjami są pobyt w parku rozrywki (32%) oraz lot w tunelu aerodynamicznym (10%). Opcję wspinaczki na ściance wybrało 5% ankietowanych, co wskazuje na kreatywne podejście do tego święta w polskich rodzinach. - mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu Prezentmarzeń

Na prezent z okazji Dnia Dziecka najwięcej respondentów (45%) przeznacza kwoty od 200 do 300 zł. Następnie 35% rodziców wydaje na prezenty od 100 do 200 zł. Mniejsza grupa, 10% osób, inwestuje do 50 zł, natomiast tyle samo, czyli 10%, przeznacza powyżej 300 zł na upominek dla swojego dziecka. Wyniki te wskazują, że większość rodziców jest skłonna inwestować znaczne kwoty, by sprawić radość swoim pociechom w tym szczególnym dniu.

Jeśli chodzi o częstotliwość spędzania wspólnego czasu z dziećmi, niemal połowa (48%) respondentów deklaruje, że robi to codziennie, a kolejnych 47% – kilka razy w tygodniu. Zaledwie 3% osób wskazuje na spędzanie czasu z dziećmi tylko raz w tygodniu, natomiast 2% osób deklaruje, że robi to rzadko. Nikt jednak nie zadeklarował, że nie spędza czasu z dziećmi. Wyniki te wskazują na wysoką aktywność i zaangażowanie rodzin w budowanie relacji.

Polacy najczęściej spędzają czas wolny z dziećmi organizując podróże i wycieczki, które wskazało 23% respondentów. Kolejną popularną formą jest oglądanie filmów lub seriali edukacyjnych (20%), a także czytanie książek (17%). Mniej popularne są gry i zabawy (15%), a także aktywności na świeżym powietrzu oraz rodzinne obiady i kolacje, które wybrało po 10% badanych. Zajęcia artystyczne stanowią najmniejszy odsetek (5%).

Na pytanie jak często rozmawiamy z dziećmi na temat ich uczuć i codziennych doświadczeń, 62% rodziców zadeklarowało, że regularnie pyta o samopoczucie i codzienne doświadczenia dziecka. Kolejną częstą praktyką jest rozmawianie z dzieckiem wtedy, gdy pojawiają się widoczne emocje lub zdarzenia, jak wskazało 34% badanych. Rzadziej, bo jedynie 2% rodziców, poświęca czas na rozmowę raz w tygodniu lub sporadycznie pyta o uczucia.

Jeśli chodzi o wyrażanie uczuć poprzez słowa, aż 75% rodziców deklaruje, że mówi swojemu dziecku „kocham” codziennie. Kolejne 20% wyraża swoje uczucia kilka razy w tygodniu, a tylko 5% robi to raz w tygodniu. Żaden respondent nie zadeklarował, że rzadko lub nigdy nie okazuje uczuć słowami. Wyniki te podkreślają, jak istotne znaczenie ma codzienna komunikacja i wyrażanie miłości w relacji rodzic-dziecko, co sprzyja budowaniu silnych więzi emocjonalnych.

Najczęstszą wartością przekazywaną dzieciom jest empatia – tę wartość wymieniło 24% rodziców oraz tolerancja i zaufanie – po 20%. Wartości takie jak szacunek i uczciwość oraz dbałość o zdrowie wybrało odpowiednio 13% i 16% respondentów. Pracowitość i odpowiedzialność, a także wartość nauki i wiedzy, zostały wskazane przez mniejszą grupę — 12% i 15% badanych.

Jeśli chodzi o sposoby zachęcania dzieci do wyrażania własnej opinii, dominującą metodą jest tworzenie bezpiecznej przestrzeni do wypowiedzi – zadeklarowało tak 35% respondentów. Kolejnymi popularnymi metodami jest aktywne słuchanie i zadawanie pytań otwartych, które wybrało po 20% badanych. Wspólne dyskusje i wykorzystanie zabawy służą również motywowaniu dzieci do wyrażania własnych myśli, tak odpowiednio po 10% i 15% osób. Żaden z badanych nie zadeklarował, że nie zachęca dzieci do wyrażania opinii, co świadczy o dużej świadomości i zaangażowaniu rodziców w rozwijanie w dzieciach umiejętności wyrażania siebie.

Kluczem do rozwijania umiejętności wyrażania własnej opinii u dziecka jest stworzenie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa, w której dziecko nie boi się odrzucenia ani krytyki. Gdy ma poczucie, że jego słowa są wysłuchane, akceptowane i szanowane, rozwija swoją pewność siebie, empatię i zdolność do zdrowego wyrażania emocji. Taka postawa sprzyja też budowaniu pozytywnych relacji, uczy dzieci, że ich głos ma znaczenie i zachęca do samodzielnego myślenia oraz odpowiedzialności za własne decyzje. W efekcie wspierające środowisko wpływa nie tylko na rozwój komunikacyjny, ale również na ich zdrowie emocjonalne i umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. - mówi Aleksandra Skimina, psycholog społeczny

Najczęstszymi metodami rozwiązywania konfliktów w rodzinie jest zachęcanie do otwartej i szczerej rozmowy (30%) oraz aktywne i empatyczne słuchanie (23%). Wspólne poszukiwanie rozwiązań akceptowalnych dla wszystkich stron wybrało 25% respondentów, a spojrzenie na sytuację z perspektywy drugiej osoby zadeklarowało 15% osób. Pozostałe metody, takie jak unikanie angażowania emocji (5%) czy czekanie aż konflikt sam się rozwiąże (2%), są mniej popularne. Żaden z respondentów nie zadeklarował, że nie rozwiązuje konfliktów w rodzinie.

W przypadku wyzwań napotykanych w roli rodzica, największy odsetek osób (50%) wskazuje na trudności związane z łączeniem pracy, obowiązków domowych i spędzania czasu z dziećmi. Pomaganie dzieciom w zrozumieniu ich emocji oraz utrzymywanie otwartej i skutecznej komunikacji okazuje się mniej problematyczne, z odpowiedziami po 5%. Ważnymi wyzwaniami są również ustalanie granic (10% osób) oraz radzenie sobie z trudnościami szkolnymi (20% osób). Oczekiwania społeczne i własne ambicje stanowią wyzwanie dla 10% rodziców.

Rodzice oceniając swoje relacje z dziećmi przedstawiają bardzo pozytywny obraz, ponieważ aż 65% respondentów oceniło tę relację na najwyższy poziom (5 na skali od 1 do 5), a kolejne 25% na poziomie 4. Tylko niewielka grupa (2% osób) oceniła relację na poziomie 2, natomiast 8% osób wybrało ocenę 3, co świadczy o ogólnie wysokim poziomie satysfakcji i pozytywnych więzi w rodzinach.

W wychowaniu dzieci najczęściej korzystamy z Internetu i społeczności online jako źródeł wsparcia i wiedzy wychowawczej, które wskazało 25% badanych. Równie istotne są również doświadczenia osobiste – 30% osób. Z literatury o wychowaniu korzysta 20% respondentów. Pomocne jest także wsparcie rodziny i przyjaciół – 15% badanych. Z warsztatów lub kursów korzysta – 5% osób. Szkoła i nauczyciele odgrywają mniejszą rolę jako źródło wsparcia (5%). Wyniki wskazują, że rodzice najczęściej korzystają z dostępnych źródeł w formie własnych doświadczeń i online, co odzwierciedla obecne trendy w poszukiwaniu informacji i wsparcia w zakresie wychowania.

Zaangażowania rodziców w życie szkolne i pozaszkolne dzieci najczęściej wyrażają poprzez pomoc w nauce, którą zadeklarowało 40% respondentów. Kolejną ważną aktywnością są rozmowy na temat zainteresowań, wskazane przez 25% badanych. Uczestnictwo w zebraniach i warsztatach angażuje się 20% rodziców, a organizację wspólnych aktywności – 15% osób. Żaden respondent nie zadeklarował, że nie angażuje się w życie szkolne i pozaszkolne dzieci.

Aby poradzić sobie z presją społeczną i kulturową, rodzice podczas wychowywania najczęściej po prostu słuchają własnej intuicji jak zadeklarowało 35% osób oraz edukują się we własnych zakresie (25% osób). Żaden z badanych nie zgłosił, że nie radzi sobie z presją, co świadczy o dużej adaptacyjności i świadomości rodziców w trudnych aspektach wychowawczych.

Połowa badanych deklaruje, że nigdy nie wciąga dzieci w swoje problemy, a 40% osób wskazuje, że nie robi tego prawie wcale. Tylko nieliczni, 1% i 9% osób, przyznało, że wciągają dzieci czasami lub często w swoje problemy. To sugeruje, że większość rodziców stara się chronić swoje pociechy od dorosłych kłopotów.

Jeśli chodzi o współczesne podejście rodziców do dzieci, najwięcej respondentów (35%) uważa, że poświęcają dzieciom zbyt mało czasu i uwagi. 30% osób sądzi, że rodzice właściwie reagują na emocje i problemy dzieci. 15% uważa, że rodzice zanadto koncentrują się na dzieciach, a 20% badanych twierdzi, że pozwalają dzieciom na samodzielny rozwój. Wyniki te wskazują na potrzebę równowagi w wychowaniu, aby zapewnić dzieciom odpowiednią uwagę i wsparcie, a jednocześnie chronić je przed nadmiernym zaangażowaniem rodziców.

Badanie „Relacje Polaków z dziećmi” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w kwietniu 2025 r., N = 1440, metodą CAWI.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.
Delfinek i ja

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat