Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Rodzina » Podróże

Podróż pociągiem – jak przygotować do niej dziecko?

Artykuł

Kampania Kolejowe ABC wciąż nie ustaje w swoich działaniach.

Podroz pociagiem przygotowac dziecko
Autor: Materiały prasowe

Konkursy, wycieczki na zielone szkoły, remonty klas szkolnych czy pikniki edukacyjne – to tylko niektóre z działań które podejmuje Urząd Transportu Kolejowego w ramach Kampanii Kolejowe ABC. Ciekawe zajęcia oraz ich przystępna forma sprawiają że dzieci są bardzo zainteresowane i chętnie biorą udział w warsztatach dotyczących bezpieczeństwa kolejowego. O tym jak skutecznie edukować dzieci, jaką funkcje w edukacji pełnią rodzice oraz w czym tkwi sukces Kampanii Kolejowe ABC opowie Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra.

Redakcja kochanamama.pl: „Kampania Kolejowe ABC” realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego trwa już od 2 lat i wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem wśród dzieci i ich rodziców. W czym tkwi jej sukces?

Dr. Inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Składa się na to wiele elementów. Sądzę, że podstawą jest dobrze dobrana forma przekazu wiedzy o bezpieczeństwie na kolei. Działania prowadzone są na wielu płaszczyznach i są skierowane do dzieci w różnym wieku.

Na pewno pomocny jest również bohater kampanii, sympatyczny nosorożec Rogatek. Jestem przekonany, że zna go już prawie każde dziecko w Polsce. Wykorzystanie go w kampanii pomaga najmłodszym w nauce o bezpieczeństwie na kolei.

„Kampania Kolejowe ABC” składa się z wielu elementów promujących bezpieczeństwo na terenach kolejowych. Bardzo chętnie oglądane są programy „Twoja Kolej”, „Myszka w paski”, a także spoty z nosorożcem Rogatkiem, które pomagają dzieciom w zdobywaniu wiedzy na temat właściwego zachowania na dworcu, peronie, w pobliżu torów i w pociągu. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się zajęcia edukacyjne prowadzone w przedszkolach i szkołach znajdujących się na terenie gmin, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych czy tzw. dzikich przejściach. Podczas zajęć uczymy zasad bezpiecznego zachowania na obszarach kolejowych i w ich pobliżu, a także upowszechniamy właściwe reakcje w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia w sąsiedztwie stacji, przystanków, przejazdów kolejowo-drogowych i torowisk.

Co jeszcze dzieci lubią w „Kampanii Kolejowe ABC”? O tym mogą powiedzieć liczby. W 2019 roku prawie 22 tys. osób wzięło udział w piknikach rodzinnych „Kampanii Kolejowe ABC”.

Najwięcej, bo blisko 13 tysięcy gości, zgromadził piknik „Hej przygodo! Odwiedź Peronowo!” w Parku Jordana w Krakowie. Krakowska impreza odbyła się z okazji Dnia Dziecka. W lipcu i sierpniu zorganizowaliśmy spotkania w popularnych nadmorskich kurortach: w Rewalu, we Władysławowie, w Ustce i w Kołobrzegu. Niestety w tym roku w związku z COVID-19 byliśmy zmuszeni zrezygnować z tej części kampanii, wydarzenia plenerowe zostały przełożone na okres wakacyjny w 2021 r.

Ogromnym zainteresowaniem cieszył się również konkurs w ramach „Akcji Mural”.

Ponad 19 tys. uczniów wzięło w nim udział. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu projektu muralu promującego bezpieczeństwo na obszarach kolejowych. Z początkiem czerwca wyjątkowy mural z nosorożcem Rogatkiem zaprojektowany przez dzieci z Nowej Sarzyny pojawił się na pl. Zawiszy w Warszawie. Będzie można go podziwiać do końca 2020 r.

Redakcja kochanamama.pl: W dobie komputerów, smartfonów i Internetu trudno jest zaciekawić dzieci tematem bezpieczeństwa podczas podróży koleją. Proszę powiedzieć jak udaje się Państwu skutecznie edukować dzieci?

Dr. Inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Pamiętamy o tym, że najskuteczniej dzieci i młodzież uczą się przez zabawę, dlatego stworzyliśmy grę edukacyjną na urządzenia mobilne – „Kolejowe ABC”. Gra w interaktywny sposób bawi i uczy, rozwijając kreatywnie dzieci oraz młodzież. Jednocześnie za jej pomocą w instynktowny sposób młodzi ludzie przyswajają zasady bezpieczeństwa i prawidłowe zachowania na terenach kolejowych. Już teraz bezpłatnie można pobrać aplikację z App Store (dla systemu iOS) oraz z Google Play (dla systemu Android).

Właściwe zachowania na kolei, kodeks podróżowania pociągiem w ciekawej i zabawnej formie popularyzują także profile kampanii na Facebooku i Instagramie. Komunikacja w mediach społecznościowych skierowana jest do rodziców, nauczycieli i opiekunów, a za ich pośrednictwem do dzieci. W ramach kampanii medialnej prowadzimy również współpracę z dziecięcymi vlogerami popularnych kanałów serwisu YouTube. Zadaniem vlogerów jest przekazanie w swobodny sposób najważniejszych informacji o tym, jak bezpiecznie podróżować pociągiem oraz jakich zasad przestrzegać, przebywając na terenach kolejowych.

Dzieci i rodzice mogą także korzystać z strony www.kolejoweabc.pl, na której znajdują się informacje o działaniach, a także materiały edukacyjne. Ze strony można pobrać także podręczniki dla nauczycieli dostosowane do poziomu edukacyjnego (dla przedszkoli, klas I-III i klas IV-VI) zawierające scenariusze zajęć.
Wspomniane działania nie byłyby możliwe bez dofinansowania ze środków unijnych (wartość projektu prawie 28 mln zł, dofinansowanie 23,5 mln zł). Dzięki temu mogliśmy stworzyć pakiet edukacyjny wzbogacony o nowoczesne środki przekazu. Narzędzia edukacyjne, takie jak aplikacje interaktywne i gra symulacyjna, oraz ćwiczenia praktyczne zwiększają atrakcyjność lekcji. Podczas zajęć, w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni, najmłodsi poznają znaki ustawiane przed przejazdami kolejowymi i oznaczenia peronowe. Lekcje rozwijają wyobraźnię odbiorców oraz poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Redakcja kochanamama.pl: „Kampania Kolejowe ABC” skierowana jest nie tylko o dzieci, ale i rodziców. Jaką rolę powinien odgrywać rodzic w temacie edukacji bezpieczeństwa na kolei?

Dr. Inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Jak wszyscy wiemy, rodzice są pierwszymi nauczycielami dzieci, dlatego mają możliwość kształtowania prawidłowych zachowań dzieci już od najmłodszych lat. Opiekunowie powinni przede wszystkim sami przestrzegać przepisów oraz pokazywać dzieciom bezpieczne zachowania podczas wspólnych podróży, ponieważ wiemy, że dzieci najszybciej uczą się przez naśladowanie i powtarzanie podpatrzonych zachowań.

Jako Urząd Transportu Kolejowego staramy się wspierać rodziców w prawidłowej edukacji dzieci na temat bezpieczeństwa na kolei. Czas kiedy dzieci i rodzice pozostają w domu można wykorzystać na naukę poprzez zabawę, korzystając z dobrze merytorycznie przygotowanych źródeł. Przygotowane w ramach projektu pomoce naukowe można pobrać ze strony www.kolejoweabc.pl. Dostępne są trzy unikalne podręczniki dostosowane do różnych grup wiekowych – przedszkolaków, uczniów klas I-III oraz klas IV-VI.

Redakcja kochanamama.pl: W ramach „Kampanii Kolejowe ABC” organizują Państwo warsztaty w szkołach i pikniki, które stanowią dużą cześć działań. Jakie aktywności podejmowali Państwo podczas pandemii, kiedy niemożliwe było zorganizowanie zajęć lekcyjnych? Czy prowadzone były lekcje lub warsztaty online? A może myślą państwo o takich rozwiązaniach?

Dr. Inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: Podczas trwania epidemii szukaliśmy różnych rozwiązań, dzięki którym kampania będzie mogła być realizowana. W ramach „Kampanii Kolejowe ABC” powstało wiele materiałów edukacyjnych.

Na naszej stronie internetowej udostępniliśmy w czasie epidemii wyjątkową multimedialną aplikację, która jest wykorzystywana podczas zajęć prowadzonych w placówkach oświatowych. Dzięki temu każdy mógł taką lekcję przeprowadzić w domu. Dostępna jest również edukacyjna kolorowanka „Kolejowe Przygody Rogatka”, która wprowadza najmłodszych w tematykę bezpieczeństwa kolejowego przy pomocy głównego bohatera Kampanii – nosorożca Rogatka. Towarzyszy on dzieciom przy rozwiązywaniu zadań i rebusów, przekazując jednocześnie najważniejsze zasady bezpieczeństwa. Wszystko po to, by kształtować wyobraźnię oraz myślenie przyczynowo-skutkowe.

Jeżeli będzie taka potrzeba, będziemy prowadzić nasze zajęcia edukacyjne również online.

Redakcja kochanamama.pl: Czym „Kampania Kolejowe ABC” nas jeszcze zaskoczy? Jakich kolejnych kreatywnych działań możemy się spodziewać?

Dr. Inż. Ignacy Góra, Prezes UTK: „Kampanię Kolejowe ABC” zaplanowaliśmy od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2021 r. Jednak widzimy, że jest potrzeba kontynuowania jej w kolejnych latach. Już przygotowujemy się do kolejnej odsłony kampanii. W okresie wrzesień – październik organizujemy konkursy w grze mobilnej oraz wyjazdy na zielone szkoły dla zwycięzców. Zachęcam do śledzenia strony www.kolejowebc.pl, na której na bieżąco zamieszczane są wszystkie informacje. Za pomocą strony będziemy informować też o dalszych losach sympatycznego nosorożca Rogatka oraz przygotowywanych atrakcjach i konkursach.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 5/5. Oceniono 1 raz.
body na roczek

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat