Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Niemowlę » Karmienie

Jakie warzywa i owoce są obowiązkowe w diecie dzieci?

Artykuł

Warzywa i owoce powinny być jednym z podstawowych składników diety każdego człowieka, zarówno dorosłego, jak i dziecka.

Jakie warzywa owoce
Autor: Materiały prasowe

Czy jednak wszystkie warzywa i owoce spożywane przez dojrzałych są odpowiednie także dla najmłodszych? Jak wprowadzać je do menu malucha, aby zaszczepić w nim zdrowe nawyki żywieniowe?
Kiedy pociecha jest już gotowa na rozszerzanie diety, kolejne produkty warto wprowadzać pojedynczo, tak by w przypadku ewentualnych reakcji alergicznych mieć pewność, co konkretnie wywołało uczulenie. Jeszcze do niedawna uważano, że najodpowiedniejszymi warzywami, które należy wprowadzać do menu dziecka jako pierwsze, są marchewka i dynia.
Obecnie odchodzi się od tego schematu na rzecz przekonania, że w zasadzie każde warzywo odpowiednio przygotowane wpływa pozytywnie na zdrowie malucha – mówi Katarzyna Barwińska General Manager marki Holle – znanego producenta ekologicznej żywności dla dzieci i niemowląt. Dlatego jeśli dziecko zdecydowanie odmawia marchewki, za to z chęcią zajada pietruszkę czy brokuły, uszanujmy jego wybór. Zwykle kolejna, ponowiona po kilku-kilkunastu dniach próba wprowadzenia nielubianego wcześniej produktu kończy się sukcesem. Poza tym, nawet legendarny, znienawidzony szpinak może okazać się dla dziecka całkiem znośny, jeśli zmiksujemy go z czymś neutralnym, np. z ziemniaczkiem. W przypadku samodzielnego przygotowywania posiłków pamiętajmy jednak, że warzywo warzywu nierówne – liczy się przede wszystkim jego jakość, świeżość, pochodzenie czy sezonowość. Jarzyny z produkcji przemysłowej, które następnie przeleżały kilka miesięcy w chłodni, abyśmy mogli kupić je w środku zimy, nie są dobrym wyborem – lepiej sięgnąć po gotowy słoiczek. W takim przypadku mamy pewność, co znajduje się w środku – oczywiście pod warunkiem, że wybieramy produkty certyfikowane, o uznanej marce. Dodatkowo, duży wybór zróżnicowanych mieszanek warzywnych pozwala wygodnie eksperymentować ze smakami, bez konieczności inwestowania w zakup całego bazarku - dodaje Katarzyna Barwińska z firmy Holle.

Najważniejsze, aby dziecko nie czuło presji i na stałe nie zniechęciło się do warzyw. Wypracowywane od najmłodszych lat zdrowe nawyki z pewnością zaprocentują w przyszłości. Warzywa bowiem są cennym źródłem witamin, błonnika, soli mineralnych i białka, niezbędnych do prawidłowego rozwoju młodego organizmu. Każde z nich jednak wyposażone jest w nieco inny zestaw tych drogocennych składników. Wspomniana marchewka oraz brokuł mają zbawienny wpływ na kondycję wzroku; marchew dzięki zawartości beta-karotenu wspomaga zdolności akomodacyjne oka, natomiast brokuły będące cennym źródłem witaminy A przyczyniają się do ochrony narządu wzroku przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Warto także zachęcić malucha do jedzenia przywołanego już szpinaku. Zawiera on antyoksydanty, mnóstwo magnezu i białka, przez co pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Buraczki, poza znanymi właściwościami krwiotwórczymi, są źródłem błonnika i pektyn, dlatego mogą okazać się pomocne w walce z zaparciami; natomiast pietruszka wykazuje działanie moczopędne i odtruwające. Popularne ziemniaczki także okazują się cennym źródłem wartości odżywczych – zawierają potas, odpowiedzialny za prawidłową pracę mięśni i zdolność koncentracji.
Zazwyczaj słodsze owoce są lepiej tolerowane przez małych niejadków niż warzywa. Warto uzupełniać o nie dietę maluchów i nie wykluczać ich z diety na rzecz słodkich, sztucznych przekąsek - tym bardziej, że podobnie jak jarzyny, owoce powinny odgrywać znaczącą rolę w diecie dziecka jako składnik każdego lub niemal każdego posiłku. Tradycyjne jabłka rzadko uczulają, za to chronią przed anemią, regulują procesy trawienne i zapobiegają przeziębieniom. Gruszki to bogate źródło jodu, wspomagającego tarczycę oraz potasu, wpływającego na pracę serca. Potas zawarty jest też w bananach, które są dodatkowo szybko sycącą i zapewniającą mnóstwo energii przekąską.
Sposobów na przekonanie dzieci do jedzenia owoców i warzyw jest naprawdę mnóstwo. Kreatywne i kolorowe podawanie posiłków, „odczarowywanie” nielubianego produktu za pomocą nadawania mu zabawnych lub ciekawych nazw, czy przygotowywanie soków lub zup-kremów o gładkiej konsystencji, to jedne z najpopularniejszych metod radzenia sobie z małymi niejadkami. Podstawą jest jednak dobry przykład. Jeśli dziecko od małego widzi rodziców ze smakiem zajadających warzywa i owoce, samo pójdzie w ich ślady, wiele lat później przekazując zdrowe nawyki kolejnym pokoleniom.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 5/5. Oceniono 1 raz.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat