Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Rodzina » Nastolatek

Masz w domu nastolatka? Pomóż mu wyrobić zdrowe nawyki do wykorzystania w nauce i czasie wolnym!

Artykuł

Chociaż doba ma dla każdego z nas 24 godziny i wszyscy chcemy wykorzystać je jak najlepiej, często zdarza się, że najbardziej zajęty plan dnia miewają właśnie nastolatkowie.

Dom nastolatek zdrowe nawyki
Autor: Materiały prasowe

Dlaczego? Ponieważ muszą pogodzić szkołę i prace domowe z uprawianiem swoich hobby oraz kontaktami z rówieśnikami (w tym wieku wszystko bywa jednakowo ważne!). W obecnej rzeczywistości realizacja tych potrzeb może być dla niektórych trudna ze względu na ograniczone możliwości spotkań na żywo czy rozwijania zainteresowań. Warto zatem, byś wiedziała, jak wesprzeć nastolatka w zachowaniu zdrowej równowagi i dobrego samopoczucia na co dzień.

Po pierwsze – wygospodarujcie miejsce na pracę i na wypoczynek

Dobrym i niezwykle ważnym krokiem na początek jest pomoc nastolatkowi w wyznaczeniu sobie wyraźnego podziału, gdzie się pracuje, a gdzie regeneruje. Tym bardziej, że rok szkolny dobiega powoli końca i coraz trudniej jest skupić się, kiedy za oknem piękna pogoda. W dodatku, większość młodych ludzi ma do dyspozycji jeden pokój – a nierzadko dzieli go z rodzeństwem. Jak zatem zorganizować takie pomieszczenie? Warto, by biurko było ustawione w oświetlonym miejscu i sąsiadowało np. z półkami na książki. Łóżko powinno być możliwie daleko od strefy pracy – tak, by właśnie rozgraniczyć sferę relaksu i sferę wysiłku. Brzmi banalnie? Możliwe, ale zachowanie higieny nauki i wypoczynku może pozytywnie wpłynąć na motywację nastolatka, a rytuał sprzątania biurka po skończeniu odrabiania lekcji stanie się pewnie jego ulubionym elementem popołudnia.

Wyrobienie sobie odpowiedniego rytmu i nawet drobnych rytuałów (jak właśnie sprzątanie biurka na kolejny dzień) pomoże zachować równowagę, która przez dotychczasową, zdalną naukę może być teraz szczególnie zachwiana.

Po drugie – nie zapominaj o podstawach

Do utrzymania koncentracji podczas nauki, a także podczas regeneracji, niezbędne jest prawidłowe nawodnienie organizmu. Dotyczy to wszystkich – i nastolatków, i dorosłych! Woda pełni bowiem szereg funkcji w naszym ciele – zaczynając od udziału w termoregulacji, przez transport tlenu, po wsparcie funkcji poznawczych, w tym koncentracji właśnie. Co ciekawe, wodę też trzeba umieć pić. Powinniśmy sięgać po nią w małych ilościach, ale często – w ten sposób lepiej się nawadniamy. Dobrze jest nauczyć tego nastolatka. Jeżeli wyrobi sobie pozytywny nawyk regularnego picia wody za młodu, ułatwi mu to także zachowanie dobrego samopoczucia w przyszłości.

Jaki jest najprostszy sposób, aby pamiętać o piciu wody? Warto mieć butelkę wody zawsze przy sobie – na przykład postawić ją na biurku, by sięgać po nią, ilekroć sobie o niej przypomnimy. Doskonale w tym przypadku sprawdzi się nowość od Nestlé Pure Life – butelka o pojemności 1 L, która jest niezwykle poręczna i ma wygodny „dzióbek” do picia, ale przede wszystkim – stanie się sprzymierzeńcem każdego zabieganego nastolatka (a także dorosłego!) w wyrabianiu zdrowych nawyków. Dlaczego? Nowy format Nestlé Pure Life zmieści się zarówno do młodzieżowego plecaka, torby sportowej, jaki i modnej torebki. Kolorowe, wyraziste etykiety przypominają: „#Weź Łyka!”. Co więcej, można dobrać je na każdą okazję. Maraton nauki? Gier? Seriali? – na każdy wariant znajdzie się etykieta.

Po trzecie – aktywność

Jeżeli do tej pory w Twojej rodzinie nie było nawyku codziennej aktywności fizycznej, zdecydowanie warto to zmienić. To szczególnie ważne w przypadku młodych osób, których ciało wciąż się rozwija. Warto rozważyć zapisanie nastolatka na sportowe zajęcia grupowe, można też zaangażować młodzież w rodzinne aktywności. Regularne treningi mogą bowiem istotnie poprawić samopoczucie i podnieść poziom energii w organizmie. Co ciekawe, im więcej się ruszamy, tym więcej chcemy się ruszać. Nasze ciało przyzwyczaja się do tego, co dla niego dobre – zobaczysz, że z czasem Twój organizm sam zacznie dopominać się o codzienną dawkę ruchu, a pociechy będą częściej pytać, kiedy znowu wybierzecie się na wspólną przechadzkę lub wycieczkę rowerową. Wiosenno-letnia pogoda zdecydowanie do tego zachęca!

Bardzo ważne jest picie odpowiednio dużej ilości wody przy wysiłku fizycznym – dla całej rodziny. Zauważ, że dzieci, a szczególnie nastolatkowie, są w ciągłym ruchu i często niespecjalnie pamiętają o przerwie na uzupełnienie płynów. Czy to podczas zabawy, czy treningu koszykówki albo tańca – warto przypominać im stale o kwestii nawodnienia i konsekwentnie im wpajać (dosłownie!) prawidłowe nawyki w tym zakresie. Pilnuj, by zawsze miały ze sobą butelkę wody, na przykład Nestlé Pure Life o pojemności 1 L, z której mogą komfortowo korzystać przez pierwszą połowę dnia, a na drugą – wziąć sobie kolejną. Pamiętaj – przeciętny nastolatek powinien dostarczać swojemu organizmowi nawet 2,5 L wody dziennie z różnych źródeł.

Po czwarte – dobre odżywianie to dobre samopoczucie

O konieczności dbania o dobrze zbilansowaną dietę, pełną warzyw, owoców i pełnowartościowych produktów, czytasz zapewne po raz kolejny. Zapewniamy, że nie ostatni! Nic jednak dziwnego. Nikt nie powtarzałby uparcie tej zasady, gdyby nie była ona tak prawdziwa i ważna. A jeżeli do tej pory kwestie odżywiania wyglądały u Ciebie i Twojej rodziny różnie (co ma prawo zdarzyć się każdemu), tym bardziej spróbujcie zmienić swoje przyzwyczajenia w tym zakresie. Postawcie sobie wyzwanie, że przez dwa tygodnie będziecie uwzględniać w codziennym menu więcej warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i świeżych, a do każdego posiłku, zamiast po słodzony napój, sięgniecie po wodę (ma za mało „smaku”? niech będzie z cytryną). Jeżeli Wasze samopoczucie się poprawi, a poziom energii się podniesie, to znaczy, że absolutnie było warto.

Po piąte – zdrowy duch jest równie ważny

Wbrew pozorom łatwo o tym zapomnieć, tym bardziej, kiedy jest się nastolatkiem próbującym pogodzić oczekiwania szkoły, przyjaciół i swoje własne. Tymczasem trzeba pamiętać, że zdrowie psychiczne jest nierozerwalnie związane z tym fizycznym. Rodzinny spacer to świetny rytuał zakończenia pracy i nauki, a rozpoczęcia czasu wypoczynku przez każdego z domowników. Teraz, kiedy dni są coraz dłuższe, dużo łatwiej będzie Wam wyjść jeszcze przed zachodem słońca, by złapać ostatnie leniwe słoneczne promienie.

Zbliżają się też wakacje – warto zatem zatroszczyć się o zorganizowanie naszemu dziecku atrakcyjnych dla niego form wypoczynku, które pomogą mu porządnie się zregenerować. Warto pomyśleć na przykład o spędzeniu czasu na łonie natury, gdzie nasz nastolatek będzie mógł zaangażować się zarówno w aktywność fizyczną, ale także wyciszyć i nabrać sił na kolejny rok szkolny, spotkania ze znajomymi czy zajęcia pozalekcyjne.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.
body na roczek

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat