Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Małe dziecko » Żywienie

Uczymy dziecko zasad zdrowego odżywiania

Artykuł

Nadwaga i otyłość to coraz większy problem wielu społeczeństw.

Uczymy dziecko zywienie1
Autor: Fotolia

Warto włożyć dużo starań, aby już od najmłodszych lat nauczyć dziecko zasad zdrowego odżywiania, co pozwoli uniknąć mu problemów z nadwagą w przyszłości.

Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” – to powiedzenie zna każdy i warto je stosować także w kwestii żywienia naszych pociech. Jeśli więc już w młodym wieku nauczysz dziecko jak zdrowo się odżywiać, będziesz mogła oczekiwać, że przyswojone zasady wdrażać będzie również w dorosłym życiu.

Nie zabraniaj i nie zmuszaj

Zacznijmy od tego, że kategoryczne zabranianie dzieciom spożywania określonych grup produktów, głównie słodyczy, prawdopodobnie nie przyniesie spodziewanego rezultatu. W przypadku dzieci stwierdzenie, że zakazany owoc kusi najbardziej, sprawdza się bowiem idealnie. Dlatego zdecydowanie lepiej ustalić reguły jedzenia słodyczy, np. dopuszczając je raz w tygodniu albo przy specjalnych okazjach, jak np. urodziny czy święta. Dzięki temu dzieci będą oswojone z takimi zasadami i jednocześnie nauczą się, że słodycze należy ograniczać, co jednak nie oznacza całkowitej z nich rezygnacji. Jeśli uniemożliwisz dziecku częsty dostęp do słodyczy (co wydaje się rozsądnym postępowaniem), to postaraj się jednocześnie wytłumaczyć, dlaczego to będzie dla niego lepsze, a wtedy szanse że dziecko się chętnie do tych zasad dostosuje będą znacznie większe.

Z drugiej strony nie zmuszaj bezwzględnie dziecka do jedzenia produktów, które uznajesz za wartościowe. Nie tędy droga. Przymus to jeden z najgorszych środków wychowawczych, bo z reguły jest przeciwskuteczny i często kończy się buntem wobec narzuconej przez rodzica decyzji. W takiej sytuacji dziecko jeszcze bardziej zniechęca się do zdrowego jedzenia i chce silniej zaakcentować swoją niezależność. Jakie metody wobec tego warto stosować, aby przekonać młodego człowieka do zdrowego odżywiania? Tego dowiesz się z poniższych porad.

Gotuj z dzieckiem

Dzieci najlepiej uczą się poprzez praktykę. Bacznie obserwują otaczającą ich rzeczywistość i jeśli coś je zaciekawi, potrafią się tym żywo zainteresować. Dlatego znakomitym pomysłem na przekazanie podopiecznym zasad zdrowego odżywiania jest gotowanie razem z nimi. Zaproś syna lub córkę do wspólnego przyrządzania posiłków, które są pożywne i wartościowe pod względem odżywczym, a szybko się do nich przekonają. Pokaż im, że zdrowe jedzenie może być pasjonujące, a razem z Tobą będą rozsmakowywać się w sałatkach, owocach, warzywach, owsiankach i innych nieprzetworzonych potrawach.

Wspólne przyrządzanie posiłków z dziećmi możesz zacząć już od 2 roku życia, zapraszając je np. do pomagania w mieszaniu czy dodawaniu składników. Pozwól dzieciom smakować i poznawać nowe produkty, pokazuj nowe połączenia i zachęcaj do kulinarnego eksperymentowania. Wspólne gotowanie może mieć również wymiar bardziej emocjonalny, korzystnie wpływając na wzajemne relacje pomiędzy członkami rodziny i zbliżając ich do siebie.

Objaśniaj i tłumacz

Zarówno podczas gotowania, jak i w trakcie innych codziennych czynności tłumacz dzieciom, dlaczego warto zdrowo się odżywiać. Nie zniechęcaj się przekonaniem, że nic nie rozumieją z Twoich słów, bo to nieprawda. Jednocześnie staraj się objaśniać kwestie związane ze zdrowym odżywianiem możliwie prosto i przy użyciu nieskomplikowanego słownictwa dostosowanego do wieku i stopnia rozwoju dziecka. Posługuj się obrazowymi przykładami, pokazuj związek pomiędzy jedzeniem a zdrowiem, podkreślaj korzystne właściwości określonych produktów, np. warzyw i owoców. To wszystko prędzej czy później zaprocentuje, dzięki czemu Twoje dzieci nie będą miały w przyszłości problemów z nadwagą.

Wprowadź element zabawy

Aby zachęcić dzieci do jedzenia warzyw lub innych zdrowych produktów, warto wprowadzić w kuchni nieco urozmaiceń. Niekiedy nie wystarczy samo przygotowanie posiłku i rozłożenie go na talerzu – często trzeba wykazać się kreatywnością polegającą np. na wycięciu „ludzików” z marchewki, „buzi” z ziemniaka czy wypieczeniu ciasteczek owsianych (oczywiście bez cukru) w formach gwiazdek, misiów albo innych, ulubionych zwierząt. Pamiętaj, że dzieci nie lubią nudy i dotyczy to również żywienia.

Zapisz dziecko na zajęcia z gotowania

Chcąc jeszcze bardziej pobudzić kulinarną wyobraźnię dziecka i nauczyć je gotowania na nieco wyższym poziomie, w przypadku przedszkolaków i uczniów warto rozważyć uczestnictwo w zajęciach z gotowania, które cieszą się coraz większą popularnością. W ich trakcie dzieci mogą wiele nauczyć się o zdrowym odżywianiu, a dodatkowo będą mogły poznać rówieśników i miło spędzić czas.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat