Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia

Ciąża a aktywność fizyczna

Artykuł

Czy stan błogosławiony musi oznaczać rezygnację z wysiłku fizycznego? Niekoniecznie!

Aktywne spedzanie czasu ciaza
Autor: pixabay.com

Wokół ciężarnych kobiet narosło wiele mitów. Jednym z ich jest właśnie ten dotyczący aktywności fizycznej. Ileż to razy słyszałyśmy, że w ciąży „nie możesz się przeciążać”, „musisz uważać”, „nie wolno przemęczać dzidziusia”. Tymczasem odpowiednia aktywność fizyczna jest wręcz wskazana dla przyszłej mamy i jej pociechy.

W ciągu dziewięciu miesięcy w organizmie kobiety zachodzi wiele zmian: przyrost wagi, obciążenie dla kręgosłupa, upośledzenie działania narządów wewnętrznych ściskanych przez macicę. W ciąży na wskutek zmian hormonalnych niejednokrotnie pogarsza się psychika kobiety. Może czuć się ona gruba, nieatrakcyjna, niezdarna. Ćwiczenia fizyczne pozytywnie wpływają na samopoczucie przyszłych mam i rozwijają świadomość własnego ciała.

Oczywiście nie wszystkie ćwiczenia są odpowiednie dla ciężarnych. Miłośniczki fitnessu powinny raczej zrezygnować z forsownych zajęć typu TBC, ABT czy z ćwiczeń na trampolinach. Należy wystrzegać się sportów o wysokiej urazowości lub podczas wykonywania których można upaść. Należą do nich m.in. sporty walki, jeździectwo, kolarstwo, wspinaczka, surfing i sporty zespołowe (koszykówka, siatkówka).

Numerem jeden dla kobiet w ciąży powinno być pływanie, które można uprawiać aż do rozwiązania. Pływanie przede wszystkim relaksuje, odpręża, redukuje zmęczenie, ale przede wszystkim poprawia przemianę materii i odciąża zmęczone w ciąży stawy i kręgosłup.

Jeżeli kobieta przed ciążą uprawiała jogging, może śmiało kontynuować swoją pasję w czasie ciąży (o ile lekarz nie widzi przeciwskazań). Przyszła mama musi jednak pamiętać, aby nieco zmniejszyć intensywność i dystans, a jeżeli serce zacznie szybko bić, pojawią się skurcze lub krwawienie – ma przerwać trening.

Warto również spróbować czegoś spokojnego i odprężającego. Do takich aktywności należą tai-chi i Joga. Tai-chi to zespół ćwiczeń wzmacniających ciało; ruchów powolnych, które wymagają dokładności oraz koordynacji pracy ciała i oddechu. Z kolei Joga zajmuje się doskonaleniem ciała i ducha; wzmacnia ciało, reguluje gospodarkę hormonalną, uelastycznia skórę, wpływa na emocjonalną stabilność.

Naprawdę warto w czasie ciąży zadbać o aktywność fizyczną. Nie tylko będziemy czuć się lepiej, ale przede wszystkim poprawimy wydolność swojego organizmu, a po porodzie łatwiej wrócimy do formy.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat