Zawód wirtualnej asystentki staje się coraz bardziej popularny wśród kobiet, które są zmęczone pracą w korporacjach i pragną mieć elastyczny grafik dopasowany do ich rytmu życia rodzinnego.
Często decydują się na zmiany w życiu zawodowym, odchodząc z pracy i zakładając własną działalność. Kim tak naprawdę jest wirtualna asystentka i co należy do jej obowiązków? Jak nią zostać i zarabiać satysfakcjonujące pieniądze pracując on-line?
Zdalna asystentka to asystentka, która pracuje częściowo lub całkowicie zdalnie, prowadząc firmy swoich klientów „od kuchni”. Zajmuje się obsługą korespondencji, administracją, płatnościami, kontaktem z klientami oraz innymi czynnościami, wykonywanymi zazwyczaj przez asystentkę bądź sekretarkę. Robi to jednak na swój własny rachunek i na swoich własnych zasadach, w partnerskiej relacji z klientem. Wybór specjalizacji i branży zależy od upodobań i preferencji osobistych, wirtualna asystentka może się zajmować sprawami typowo administracyjnymi, zarządzać projektami, zajmować się prowadzeniem biznesu klienta online lub świadczyć usługi w sferze prywatnej jako consierge.
Jak obecnie wygląda rynek wirtualnych asystentek w Polsce?
Według kategorii zawodów i specjalności na polskim rynku pracy nie wprowadzono jeszcze tego zawodu oficjalnie, jednak obserwowany jest stały wzrost zainteresowania wśród przedsiębiorców branżą WA.
Największym “punktem spustowym” dla początkującej wirtualnej asystentki jest strach przed organizacją pracy w domu, gdzie pojawiają się czynniki rozpraszające, takie jak inne obowiązki domowe, małe dzieci lub zwierzęta domowe. W tym momencie należy uświadomić sobie, że praca wirtualnej asystentki to jest normalne stanowisko i nie można sobie pozwolić na brak zaangażowania czy profesjonalizmu. Owszem, ta praca pozwala na pogodzenie obowiązków zawodowych i opieki nad dzieckiem, ale wciąż są to obowiązki, dlatego nie warto traktować tej pracy jako dorywczej.
Michalina Ossowska, matka dwójki dzieci, która zaczęła swoją przygodę w tej branży w styczniu 2020 roku, wspomina: “Szukałam pomysłu na siebie od kilku lat, zależało mi na pracy zdalnej, zanim pojawiły się dzieci, a kiedy trafiłam na artykuł o pracy Wirtualnej asystentki, wewnętrzny głos zawołał TO JEST TO. Kiedy urodziła się druga córka, miałam tylko jednego klienta, stwierdziłam, że w tym momencie warto postawić na doskonalenie i rozwój swoich umiejętności, zanim zacznę budować bazę klientów. Najważniejszym miernikiem dla mnie zawsze była jakość obsługi i poziom zadowolenia klienta ze współpracy ze mną”.
Wachlarz specjalizacji i zadań, które wykonuje asystentka zdalna, jest przeogromny, na pewno każda początkująca WA będzie mogła znaleźć swoją niszę, między innymi to:
- prowadzenie profili w mediach społecznościowych
- tworzenie podstawowych grafik
- tłumaczenia i transkrypcje, np. do podcastów
- obsługa klienta w live chat
- prowadzenie projektów
- sporządzenie raportów i sprawozdań
- montaż filmów video
Przymierzając się do kariery wirtualnej asystentki, dobrze jest wpierw uczciwie spojrzeć w głąb siebie i określić swoje mocne i słabe strony, obszary kompetencyjne i możliwości, jakie można zaoferować klientom. Bardzo często w mediach społecznościowych zgłaszają się do mnie młode kobiety, które poszukują wsparcia w rozpoczęciu pracy wirtualnej asystentki. Warto skorzystać z konsultacji z osobą, która przetarła już ten szlak i posiada doświadczenie i wiedzę - jak wycenić swoją pracę, jak zorganizować formalności czy zorganizować dzień pracy - mówi Michalina Ossowska.
Branża wirtualnej asysty budzi coraz większe zainteresowanie wśród samych klientów. Jest to z pewnością związane z rozwojem technologicznym i trendami, które obserwujemy na polskim rynku ostatnimi laty. Przechodzenie na pracę zdalną sprawiło, że coraz łatwiej współpracować on line i nie stanowi to bariery. Biorąc pod uwagę efektywność kosztową, nic dziwnego, że przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na zatrudnienie wirtualnej asystentki, zamiast utrzymywać pełnoetatowe stanowisko.
“Najbardziej w swojej pracy doceniam elastyczność i możliwość wyboru: klientów, z którymi chciałabym nawiązać współpracę, godzin pracy, samodzielnego ustalenia cenniku na swoje usługi i dążenie do osiągnięcia pełni zgodnie z koncepcją work-life-balance, gdzie moja działalność przynosi mi zadowolenie, a swoje obowiązki zawodowe mogę pogodzić z wychowywaniem maluchów.” - dodaje wirtualna asystentka Michalina.
Informacja prasowa