Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Rodzina » Nastolatek

Uczniowska dieta pod lupą

Artykuł

Gimnazjaliści kontra zdrowe odżywianie.

Uczniowska dieta pod lupa
Autor: Materiały prasowe

Co jedzą polscy gimnazjaliści? Czy zasady prawidłowego trybu życia, które poznali podczas programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” marki WINIARY, przekładają się na praktykę? Czy w ich jadłospisie królują warzywa i owoce, czy może wciąż ulegają pokusie słodkich przekąsek i jedzenia typu fast food?

Wraz z finałem 7. edycji programu „Żyj smacznie i zdrowo”, organizowanego przez markę WINIARY, przeprowadzono wśród uczniów klas gimnazjalnych I-III ankietę żywieniową*. Na jej podstawie sprawdzono, czy uczniowie polskich gimnazjów stosują się do zasad zdrowego żywienia, jak często sięgają po jedzenie typu fast food i słodycze, co wybierają na drugie śniadanie, a także co jest ich podstawowym źródłem wiedzy kulinarnej.

Śniadanie - paliwo na cały dzień

Z uzyskanych danych wynika, że wciąż 1/3 nastolatków wychodzi z domu bez pierwszego śniadania. Na szczęście większość ankietowanych zdaje sobie sprawę, że jest ono gwarancją udanego dnia i przywiązują do niego należytą wagę. Ci, którzy świadomie rezygnują ze śniadania, deklarują brak apetytu o poranku, brak czasu lub kłopoty z układem pokarmowym. Uczniowie na pierwszy posiłek najczęściej wybierają kanapki, ponieważ szybko się je przygotowuje i zapewniają na długo uczucie sytości.

Tą decyzję popiera Katarzyna Zadka, ekspert programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” marki WINIARY – „Kanapka na śniadanie to dobry wybór. Produkty zbożowe, w szczególności te z pełnego ziarna, to źródło cennych węglowodanów złożonych, które dostarczają nam energii na cały poranek oraz chronią nas przed gwałtownym spadkiem cukru. Dzięki temu nie sięgamy po nieplanowane przekąski. Oczywiście w porannej kanapce nie może zabraknąć warzyw”.

Co niepokojące, z badań wynika, że tylko 60 % uczniów wkłada do plecaka drugie śniadanie – jest to o 10 % mniej niż w grupie badanej w ubiegłym roku. A przecież jest ono ważną przekąską między pierwszym posiłkiem a obiadem, zwłaszcza, że pierwsza połowa dnia upływa uczniom na wysiłku umysłowym. Pocieszający jest jednak fakt, że w uczniowskiej śniadaniówce można znaleźć wartościowe produkty, takie jak pieczywo (35%), owoce (26%), jogurt (9%), warzywa (9%) czy sok owocowy (6%). Tylko 15% wybiera słodką przekąskę typu drożdżówka czy baton. Co więcej, prawie 40% przebadanych uczniów deklaruje, że zjada minimum 3 posiłki dziennie, a prawie 50 %, że 4 lub więcej.

Niesłabnący pociąg do „szybkiego jedzenia”

Niezbędnym elementem prawidłowej diety są warzywa i owoce, co obrazuje piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej**, którą gimnazjaliści mogli znaleźć w materiałach edukacyjnych „Żyj smacznie i zdrowo”. Aż 97% z nich deklaruje, że spożywa przynajmniej jedną porcję tych produktów dziennie. Choć jest to wynik lepszy o 2% niż w ubiegłym roku w badanej grupie, to do ideału wciąż daleko. Dla zachowania dobrego zdrowia zalecane jest spożywanie pięciu porcji warzyw i owoców. Jednocześnie wśród młodzieży nie słabnie pociąg do słodyczy czy jedzenia typu fast food, po które 12% uczniów sięga częściej niż raz w tygodniu. 30% spożywa „szybkie jedzenie” raz w tygodniu, a 50% wybiera je rzadziej niż dwa razy w miesiącu lub wcale (6%).

Tradycja vs. nowe technologie

Ciekawym zjawiskiem jest jednak stosunek młodych ludzi do tradycji, czy to w sferze kulinarnej, czy też informacyjnej. Mimo, że prawie 40% młodzieży deklaruje korzystanie z Internetu w poszukiwaniu inspiracji kulinarnych - także na stronie programu „Żyj smacznie i zdrowo” - to równie często podpatrują w kuchni swoich rodziców (36%). Mimo że niezwykle modne obecnie blogi kulinarne obfitują w inspirujące przepisy na ciekawe, szybkie i zdrowe potrawy, to zwycięża siła tradycji i obiadów domowych przy rodzinnym stole. Uczniowie pytani o danie, które przygotowaliby dla swoich najbliższych, najczęściej wymieniali kotlet schabowy z ziemniakami i surówką, kurczak w różnych wydaniach, pierogi, naleśniki czy makaron. Jednocześnie zachęcają rodziców do zmian nawyków, głównie w kwestii większego spożycia warzyw i owoców i mniejszego spożycia tłustego mięsa.

Czym skorupka za młodu

Głównym celem programu edukacyjnego „Żyj smacznie i zdrowo” marki WINIARY jest pokazanie młodzieży, że prawidłowe odżywianie jest proste i fajne, a zdrowe potrawy mogą być również smaczne. Większość gimnazjalistów uczestniczących w zajęciach poświęconych tej tematyce postanowiła zmienić swoje nawyki żywieniowe. Ponad 17% osób zdecydowało się jeść mniej słodkich przekąsek, 20% zadeklarowało, że będzie spożywać więcej warzyw i owoców, 11 % postanowiło ograniczyć picie słodkich napojów, a ponad 17% zamierza regularnie pić minimum 1,5l wody.

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest kluczowym elementem zdrowego trybu życia, dlatego warto o tym mówić. W zwycięskich szkołach podczas finału „Żyj smacznie i zdrowo”, do dyspozycji uczniów była specjalna aplikacja wodna. Miała ona za zadanie sprawdzić stopień nawodnienia uczniów i ich ogólny stosunek do picia wody. W ankiecie udział wzięło 56 chłopców i 89 dziewcząt. Z badań wynika, że 39 % uczniów pije dziennie mniej niż 4 szklanki wody. Z czego rzadziej o odpowiedniej ilości wody pamiętają dziewczęta. Niestety ponad połowa nastolatków (52%) wypija za dużo soków owocowych, a jeszcze więcej, bo 57% za dużo napojów słodzonych. Słodzone napoje szczególnie upodobali siebie chłopcy, ich nadmiar spożywa aż 66% badanych.

* Ankieta przeprowadzona w 5 zwycięskich szkołach gimnazjalnych w czerwcu 2017 roku, n=150.
** Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej: http://www.izz.waw.pl/pl/strona-gowna/3-aktualnoci/aktualnoci/555-naukowcy-zmodyfikowali-zalecenia-dotyczace-zdrowego-zywienia

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.
Poczuj w sobie moc! Pierwszy film Lego DC Super Hero Girls. Już na DVD.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat