Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Małe dziecko » Zdrowie

Trzy razy TAK dla witaminy D w diecie malucha!

Artykuł

Kąpiele słoneczne, spożywanie ryb i produktów mlecznych to powszechnie znane źródła witaminy D.

Witamina d maluch
Autor: Materiały prasowe

Korzyści z jej przyjmowania jest wiele jednak, aby mogła działać efektywnie musi być utrzymywana w organizmie na stałym poziomie. Czy w przypadku najmłodszych, naturalne sposoby przyswajania witaminy D są w stanie to zapewnić?

Witamina D jest ważna na każdym etapie życia. Niezbędna do wchłaniania wapnia i fosforu, ma szczególny wpływ na układ kostny. Przyswajana już na etapie ciąży sprzyja prawidłowemu rozwojowi dziecka oraz chroni przed wieloma chorobami autoimmunologicznymi. O jej poziom w organizmie warto zatem zadbać już od samego początku, aby uniknąć niebezpiecznych dla zdrowia skutków jej niedoborów.

Czy jednak stosowanie preparatów zawierających witaminę D jest konieczne? Oto trzy argumenty przemawiające za uwzględnieniem dodatkowej suplementacji w codziennej diecie dziecka.

1. Bo ze słońca wciąż jej mało…

Prawdą jest, że naturalnym źródłem witaminy D jest słońce. Jest ona wytwarzana pod wpływem działania promieni UV na skórę. Jednak aby dostarczyć organizmowi niezbędną dawkę witaminy D trzeba przebywać na słońcu codziennie przez conajmniej 20 minut, a ekspozycji poddawane musi być 18 proc. ciała. Niemowlęta i dzieci, ze względu na wrażliwy i podatny na poparzenia naskórek, w sposób szczególny muszą być chronione przed szkodliwym działaniem słońca. Dostarczenie im niezbędnej do prawidłowego rozwoju ilości witaminy D, tylko i wyłącznie w procesie syntezy, może być trudne i szkodliwe dla zdrowia maluchów.

2. Witamina D - trudny orzech do „zjedzenia”

Ze względu na ograniczoną możliwość przebywania dzieci na słońcu, warto uwzględnić w codziennej diecie najmłodszych produkty bogate w witaminę D. Najwięcej znajduje się jej w morskich rybach. Pewne ilości obecne są w jajach, mleku, serach oraz mięsie czerwonym i drobiowym, a także w jogurtach, kaszkach czy płatkach śniadaniowych, dodatkowo wzbogacanych o ten składnik.

Witaminą D suplementowane jest także mleko modyfikowane. Przez pierwsze półrocze, gdy dziecko odżywiane jest tylko mlekiem, podanie go w ilości około pół litra dziennie pozwala zaspokoić zapotrzebowanie na ten składnik. Inaczej jest w przypadku niemowląt karmionych piersią. Ze względu na niską zawartość witaminy D w mleku matki, niezbędne jest przyswajanie jej w innej postaci.

Jednak niezależnie od wieku, pokrycie zapotrzebowania na witaminę D wraz z dietą jest trudne. Po pierwsze, ilość witaminy D w spożywanych produktach jest niewielka. Po drugie, takie czynniki jak sposób przyrządzenia, czy świeżość składników mają wpływ na jej finalną zawartość w potrawach.

3. Idealna dawka - nie mniej, nie więcej

Podstawą efektywnego działania witaminy D jest przyjmowanie jej w odpowiedniej, dostosowanej do wieku oraz stanu zdrowia dawce. Jest to szczególnie ważne, ze względu na występowanie uciążliwych objawów zarówno w przypadku jej niedoboru, jak i nadmiaru.

Gdy witaminy D jest zbyt mało oprócz odczuwalnych dolegliwości takich, jak bóle kostno-mięśniowe, zaburzenia widzenia czy bezsenność zwiększa się ryzyko zachorowalności na wiele chorób. Witamina D wzmacnia układ immunologiczny, stymuluje wydzielanie insuliny w trzustce, w połączeniu z wapniem pomaga w profilaktyce chorób układu krążenia. Tym samym, może przyczynić się do ochrony organizmu przed cukrzycą, otyłością, schorzeniami autoimmunologicznymi, a nawet niektórymi nowotworami.
W rozwoju najmłodszych niedobór witaminy D może prowadzić do poważnych zmian w układzie kostnym, rozwoju krzywicy, a także opóźnić zarastanie ciemiączka.

Nadmiar witaminy D w organizmie objawia się z kolei, między innymi, osłabieniem, biegunką, nadmierną potliwością czy nudnościami. Zbyt duża ilość wapnia może spowodować zaburzenia pracy serca oraz układu nerwowego, a także niewłaściwe kształtowanie się kości u noworodków.

Chcąc uniknąć niebezpiecznych dla zdrowia dziecka niedoboru i nadmiaru witaminy D, warto podawać ją zgodnie z zalecaną dawką:

  • do 6. miesiąca życia (w przypadku karmienia piersią) suplementacja na poziomie 400 j.m. (jednostek międzynarodowych) na dobę,
  • pomiędzy 6. i 12. miesiącem od 400 do 600 j.m. dziennie, w zależności od diety najmłodszych,
  • powyżej 1. roku życia od 600 do 1000 j.m. na dobę, w zależności od masy ciała. Jeśli w miesiącach letnich efektywna synteza skórna jest utrudniona, dawkę tę powinno się utrzymywać przez cały rok.

Skuteczną suplementację witaminy D, w dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dawkach, zapewniają preparaty takie, jak D-Vitum.

D-Vitum dla dzieci to wygodne, olejowe kapsułki do wyciskania (twist-off), krople lub aerozol. W produktach skierowanych do noworodków, niemowląt i dzieci poniżej 6. roku życia, nośnikiem cennej witaminy D jest olej słonecznikowy rafinowany - neutralny w smaku, tak aby był łatwy w przyswajaniu przez najmłodszych.

D-Vitum to preparat, który może towarzyszyć dziecku na każdym etapie rozwoju, dzięki szerokiej gamie dostępnych dawek witaminy D (400, 600, 800, 1000 jednostek międzynarodowych). Dodatkowo produkty z linii D-Vitum są bezpieczne dla zdrowia, pozbawione konserwantów, sztucznych aromatów i cukrów.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat