Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia

Jesteś w ciąży? Sięgnij po witaminy prenatalne

Artykuł

O tym, że będąc w ciąży należy się zdrowo odżywiać doskonale wie każda kobieta.

Witaminy prenatalne
Autor: Materiały prasowe

Niestety niewiele przyszłych mam zdaje sobie sprawę, że bogatą dietę należy wzbogacać także tzw. witaminami prenatalnymi. Co to za witaminy i jaką pełnia funkcję?

Uwaga na dziury witaminowe

Nawet najlepiej skomponowana dieta przyszłej mamy może mieć dziury witaminowe. Powód? Zalecane przez dietetyków warzywa, owoce, mięso czy orzechy nie zawsze pokrywają dzienne zapotrzebowanie na witaminy, zwłaszcza jeśli u przyszłej mamy pojawiają się ich niedobory. W tej sytuacji konieczne staje się wzbogacenie menu o kilka witamin, które wzmocnią organizm i uzupełnią braki. - Będąc w ciąży powinnyśmy wzmacniać dietę witaminami. W ten sposób uchronimy się przed dziurami witaminowymi w menu, będziemy także mieć pewność, że do organizmu dostaje się niezbędna dawka mikro- i makroelementów, spełniająca swoją medyczną funkcję - mówi Magda Suchan, dietetyk, ekspert współpracujący z Fertinea.pl. - To szczególnie ważne w czasie ciąży, bo witaminy spełniają tutaj ważną rolę wzmacniając organizm kobiety i dziecka. Pełnią także funkcję ochronną, chroniąc przed infekcjami, wadami rozwojowymi płodu, a nawet przed poronieniem czy przedwczesnym porodem - dodaje.

Jakie witaminy powinny zatem dopełniać śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację?

1. Witamina C
Witamina C to jeden z najważniejszych przeciwutleniaczy. Jej odpowiednia doza pozwala na eliminacje z organizmu wolnych rodników, mogących zagrażać rozwojowi ciąży. Witamina C podnosi także odporność przyszłej mamy, chroniąc przed infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Z dawkowaniem witaminy C trzeba jednak uważać. Kobieta w ciąży w wieku powyżej 19 lat powinna przyjmować dziennie maksymalnie 85 mg witaminy C, w przypadku kobiet poniżej 18 r. ż. dzienna doza nie powinna wynosić więcej niż 80 mg. Dlaczego witamina C jest ważna? - Witamina uczestniczy w produkcji kolagenu, składnika niezbędnego do prawidłowej budowy chrząstki, ścięgien, skóry i kości dziecka. Właściwy poziom wit. C u matki wspiera także rozwój psychiczny dziecka. Ponad to witamina ta chroni komórki przed uszkodzeniami, pomaga także we wchłanianiu żelaza, zwłaszcza z warzyw - mówi dietetyk.

2. Witamina D
Właściwy poziom witaminy D w ciąży jest niezbędny dla utrzymania prawidłowego poziomu wapnia i fosforu. Minerały te odgrywają kluczową rolę w procesie kształtowania się kości i zębów dziecka. Niedobór witaminy D może prowadzić do nieprawidłowego wzrostu kości dziecka, pęknięć, krzywicy lub zaburzeń rozwoju zawiązków zębowych. Mniejszy poziom witaminy D to także większe ryzyko wystąpienia powikłań w ciąży m.in. cukrzycy, stanu przedrzucawkowego, przedwczesnego porodu lub obniżenia masy ciała dziecka. Pamiętaj! Niedobór witaminy D w ciąży dotyczy nie tylko mamy, ale także dziecka. Jak temu zaradzić? Zaleca się przyjmowanie dziennie 1500-2000 IU witaminy D w postaci suplementu. O właściwą porcję witaminą D powinny zadbać zwłaszcza kobiety mające nadwagę, ciemną karnację skóry, przyjmujące leki (sterydy, statyny, diuretyki) oraz kobiety mające celiakię lub chorobę Crohna. Aby kontrolować poziom witaminy D warto także kontrolnie wykonywać badania stężenia 25-OH-D.

3. Kwas foliowy
Kwas foliowy, czyli witamina B9 to jedna z najważniejszych witamin, jaka powinna znaleźć się w diecie przyszłej mamy. Uważana za superwitaminę, B9 chroni płód przed wadami rozwojowymi, wspiera także prawidłowy rozwój mózgu dziecka i rdzenia kręgowego, chroniąc m.in. przed bezmózgowiem, rozszczepem rdzenia kręgowego czy niekompletnym rozwojem kręgów. Aby uchronić dziecko przed wadami rozwojowymi eksperci zalecają, aby rozpocząć przyjmowanie kwasu foliowego już w 3-4 tygodniu ciąży, na etapie kiedy formuje się mózg i rdzeń kręgowy dziecka. W pierwszym trymestrze lekarze zalecają przyjmowanie dziennie 0,4 mg kwasu foliowego, a od czwartego do dziewiątego 0,6 mg. W przypadku kobiet, które wcześniej urodziły dziecko z wadą rozwojową dzienna dawka kwasu foliowego w ciąży powinna wynosić 4 mg. Ale wady rozwojowe to nie jedyne problemy, przed którymi może uchronić kwas foliowy. - Witamina ta zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu, poronienia czy niskiej masy ciała noworodka, w wielu przypadkach obniża ryzyko komplikacji w czasie porodu, w tym wystąpienia stanu przedrzucawkowego - mówi ekspertka Fertinea.pl

4. Witamina B6
Podobnie jak kwas foliowy, także witamina B6 jest kluczowa dla rozwoju mózgu i układu nerwowego dziecka. Witamina pomaga także metabolizować białko i węglowodany, wspierając proces tworzenia się czerwonych krwinek, neuroprzekaźników i przeciwciał chroniących organizm kobiety i płód. Badania wykazały także, że jej regularne przyjmowanie w czasie ciąży zmniejsza nudności i poranne mdłości. Eksperci zalecają, żeby dzienna dawka witaminy B6 u kobiet w ciąży wynosiła 1,9 mg na dobę.

5. Nie tylko witaminy
Stosowanie witamin w okresie ciąży warto dopełniać także minerałami. Przede wszystkim magnezem. Minerał ten jest niezbędny dla prawidłowego podziału komórek i replikacji DNA. Biopierwiastek decyduje także o wydolności układu kostnego, nerwowego i sercowo-naczyniowego, zarówno mamy, jak i rozwijającego się dziecka. Jego działanie przeciwstresowe łagodzi natomiast napięcie w czasie ciąży. Równie ważne jak magnez, jest żelazo. Minerał ten jest kluczowy w produkcji hemoglobiny, chroniąc organizm kobiety przed anemią. Jest on także ważnym komponentem mioglobiny, białka, które dostarcza tlen do mięśni oraz kolagenu, białka które występuje w m.in. w kościach i skórze. Jego właściwy poziom wspiera także pracę układu odpornościowego. Dlaczego jest tak niezbędny w ciąży? - Będąc w ciąży organizm musi produkować aż o 50 proc. więcej krwi. Żelazo jest mu więc niezbędne do wytworzenia czerwonych ciałek. Minerał ten odgrywa także ważną rolę w rozwoju łożyska, zwłaszcza w II i III trymestrze ciąży. Z racji tego, że chroni przed niedokrwistością, zmniejsza także ryzyko przedwczesnego porodu i poronienia - mówi ekspertka Fertinea.pl. Jakie dawki zalecają lekarze? W przypadku magnezu dzienna dawka powinna wynosić od 350-360 mg dziennie, w zależności od wieku. Z kolei w przypadku żelaza powinna ona wynosić 27 mg dziennie.

Skąd czerpać witaminy prenatalne?
Najprostszym rozwiązaniem, dzięki którym można dostarczyć organizmowi potrzebnej dawki witamin (i minerałów) jest suplementacja. Witaminy możemy uzupełniać preparatami jednoskładnikowymi lub wieloskładnikowymi (np. Ferti Vitamins lub Terapia Fertinea). Te ostatnie często obok witamin zawierają także inne składniki wspomagające ciążę np. miedź, selen, cynk witaminę B12 czy wyciąg z niepokalanka mnisiego. - Bez względu na to, na jaką opcję się decydujemy witaminy w ciąży należy przyjmować zawsze pod kontrolą lekarza. Poszczególne etapy ciąży mogą bowiem wymagać zmiany dawki, a nawet odstawienia preparatów. Ważne jest także aby monitorować na bieżąco poziom witamin i minerałów - mówi ekspertka Fertinea.pl.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat