Bądź na bieżąco:
Fanpage Facebook KochanaMama.pl
Strona Google+ KochanaMama.pl
Kanał KochanaMama.pl na Youtube
Kanały RSS KochanaMama.pl
Newsletter KochanaMama.pl
Strona główna Przed ciążą Ciąża Niemowlę Małe dziecko Rodzina Konkursy Wydarzenia
Kategoria: Małe dziecko » Żywienie

Edukacja żywieniowa w szkole

Artykuł

78% badanych mam uważa, że zaraz po rodzicach, to nauczyciele są odpowiedzialni za edukację żywieniową dzieci.

Edukacja zywieniowa szkola
Autor: pixabay.com

Również eksperci podkreślają istotną rolę pedagogów w przekazywaniu wiedzy – nie tylko tej wynikającej z programu szkolnego, ale też mającej znaczenie dla kształtowania u najmłodszych właściwych postaw żywieniowych. Jedną z inicjatyw wspierającą nauczycieli w przekazywaniu wiedzy na temat prawidłowego żywienia jest program „5 porcji zdrowia w szkole”, do którego zapisy zaczną się już w połowie sierpnia.

Prawidłowe odżywianie to start w zdrową przyszłość

Dziecko rozwija się i rośnie każdego dnia, a jego organizm czerpie składniki niezbędne do tego procesu z pożywienia. Dlatego zbilansowana, bogata w różnorodne składniki odżywcze dieta najmłodszych jest tak ważna. Tylko taka dostarczy dziecku wszystkich niezbędnych witamin i substancji mineralnych. – Podstawowym źródłem, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, składników odżywczych są warzywa i owoce. Dlatego zaleca się, aby spożywać ich minimum 400 g dziennie w podziale na 5 porcji. Jedną z nich może stanowić szklanka soku. Możliwość zastąpienia jednej warzywno-owocowej porcji sokiem, to dobre rozwiązanie, szczególnie dla dzieci, które często nie chcą spożywać warzyw lub owoców w surowej postaci, a soki powstają z warzyw i owoców, dzięki czemu dostarczają podobną ilość składników odżywczych, co te produkty. Na przykład sok pomidorowy stanowi źródło potasu – pierwiastka pomagającego w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni oraz w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi, a porcja soku pomarańczowego zapewni dzieciom około 100 % dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Witamina ta jest szczególnie ważna dla dzieci, które często chorują, bowiem skraca czas infekcji, a także zwiększa przyswajanie żelaza, którego zapas zużywany jest w stanie zapalnym. Soki są dobrym pomysłem na urozmaicenie II śniadania jedzonego w szkole, mogą one stanowić porcję owoców, na zjedzenie których dzieci nie zawsze mają czas. Soki w opakowaniach kartonowych, w wygodny sposób dostarczają jedną z 5 porcji warzyw i owoców. Jednocześnie są bezpieczne, co jest szczególnie ważne, gdy dziecko spożywa posiłki na przerwie, często w trakcie zabawy z kolegami. Należy podkreślić, że prawidłowe odżywianie i edukacja dzieci w tym zakresie ma nie tylko znaczenie dla obecnego stanu zdrowia dziecka, ale stanowi też inwestycję w ich przyszłość. Dlatego dobrze, aby zaangażowali się w ten proces wszyscy – rodzice i opiekunowie, nauczyciele oraz inne osoby odpowiedzialne za kształtowanie właściwych postaw i nawyków dzieci – wyjaśnia dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, dietetyk, Adiunkt w Klinice Pediatrii, Gastroenterologii i Żywienia UJ Collegium Medicum.

Szkoła zdrowych nawyków

Jak zauważyła ekspert, nie tyko rodzice mają znaczący wpływ na kształtowanie wzorców zachowań u swoich dzieci. W momencie gdy najmłodsi wkraczają w wiek szkolny, obok nich pojawiają się też nauczyciele, którzy szczególnie dla najmłodszych uczniów, stają się często nowymi autorytetami w ich życiu. – Dobrze, aby przekazywana przez pedagogów wiedza dotyczyła nie tylko programu szkolnego, ale też by przekazywali informacje, które pomogą zaszczepić u dzieci prawidłowe nawyki. Dotyczy to między innymi zasad prawidłowego odżywiania, dzięki czemu uczeń będzie potrafił dokonywać dobrych wyborów np. w szkolnym sklepiku. Poza tym, dzięki zdobytej w szkole wiedzy, dziecko może też zachęcić rodziców do sięgania po wartościowe produkty – podkreśla Wioletta Krzyżanowska, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 323 w Warszawie. To cenny argument, ponieważ pomimo faktu, że większość mam rozmawia z dziećmi na temat zasad właściwego odżywiania, tylko 58% z nich daje im dobry przykład samym prawidłowo się odżywiając.

– W Polsce, podobnie jak w innych krajach wysokorozwiniętych, zarówno dorośli, jak i dzieci wciąż jedzą za mało warzyw i owoców. Spożycie tych produktów wynosi tylko około 280 gram na osobę na dzień w stosunku do 400 gram zalecanych przez ekspertów. Tymczasem nieprawidłowe nawyki żywieniowe pojedynczych osób przekładają się na negatywne konsekwencje jeśli chodzi o stan zdrowia całego społeczeństwa, a w efekcie także ponoszone koszty ogólnokrajowe. Dlatego żywieniowa edukacja najmłodszych jest tak istotna, zarówno w domu, jak i w szkole. Wartościowe są wszelkie inicjatywy wspierające rodziców i nauczycieli w przekazywaniu najmłodszym wiedzy i wyrabianiu u nich nawyków związanych z prawidłowym odżywianiem – komentuje prof. dr hab. Krystyna Gutkowska – Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Jedną z takich inicjatyw, jest program „5 porcji zdrowia w szkole”, który rozpocznie się już z początkiem nowego roku szkolnego. Ma on na celu zwrócenie uwagi na potrzebę zadbania o edukację w zakresie zbilansowanej diety już od najmłodszych lat i będzie częścią działań prowadzonych w ramach ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.

Zapisy do programu rozpoczną się 13.08.2018 r.

Oceń zawartość strony:
Ocena: 0/5. Oceniono 0 razy.

Wyszukiwarka

Copyright 2015 © KochanaMama.pl
Publikacje zamieszczone na stronach KochanaMama.pl są chronione prawami autorskimi. Dalsze rozpowszechnianie tekstów i zdjęć opublikowanych na KochanaMama.pl w całości lub części wymaga uprzedniej zgody wydawcy.
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Regulamin. Ukryj komunikat